121Hiob odpowiedział tymi słowami: 2„Doprawdy, jesteście ważnymi ludźmi
i razem z wami umrze mądrość.
3Ale i ja, podobnie jak wy, mam rozum,
wcale nie czuję się od was gorszy.
Komuż nie są znane te sprawy?
4Stałem się jednak pośmiewiskiem dla przyjaciół.
Kiedy wzywam Boga, aby mi odpowiedział,
oni szydzą z mojej sprawiedliwości i niewinności.
5«Hańba ginącemu!» – tak twierdzi zuchwały
i wypatruje tych, którym chwieją się nogi.
6Domy złoczyńców trwają w spokoju,
zbyt pewni siebie są ci, co obrażają Boga,
i ten, co chce Boga prowadzić własną ręką.
7Zapytaj jednak zwierząt, one cię pouczą,
i ptaków na niebie, też ci opowiedzą.
8Albo przemów do ziemi, a ona cię pouczy.
Opowiedzą o tym również morskie ryby.
9Które z nich tego nie wie,
że ręka Pana uczyniła wszystko?
10On ma w swej dłoni tchnienie wszystkiego, co żyje,
i ducha każdego człowieka.
11Czy ucho nie rozróżnia słów,
a podniebienie smaku pokarmów?
12Mądrość przebywa wśród starców,
a roztropność przychodzi z wiekiem.
13Tylko przy Nim jest mądrość i siła,
z Nim – rada i roztropność.
14Gdy On zburzy, nikt nie odbuduje,
gdy zamknie człowieka, nikt mu nie otworzy.
15Gdy zatrzyma wody, nastaje susza,
kiedy je wypuści, nawadniają ziemię.
16On jest silny i przenikliwy,
Jemu podlega zwiedziony i zwodziciel.
17On doradców pozbawia rozsądku,
a sędziom odbiera rozum.
18Królom pas odpina
i powrozem wiąże ich biodra.
19Pozbawia rozsądku kapłanów,
a siłaczy powala.
20Doświadczonym odbiera mowę
i starców pozbawia rozumu.
21Na dostojników wylewa pogardę
i pas siłaczy rozluźnia.
22Ukryte rzeczy wydobywa z ciemności,
a tajne wyciąga na światło.
23Umacnia narody i je wyniszcza,
pomnaża i rozprasza.
24Odbiera rozum przywódcom ludów
i sprawia, że błądzą po bezdrożnym pustkowiu.
25Snują się bez żadnego światła
i potykają się jak pijani.
Po wysłuchaniu mów trzech przyjaciół Hiob odpowiada im tonem pełnym sarkazmu i podważa ich rzekomą mądrość. Jego zdaniem przyjaciele nie wnieśli nic nowego w rozwiązanie jego problemu. Nie dali się przekonać świadectwu o jego niewinności. Powtarzają jedynie powszechnie znane prawdy, których znajomość nie wymaga nadzwyczajnej wiedzy (w. 3). Nie tylko on sam, ale nawet zwierzęta i inne stworzenia są świadome oczywistej mądrości i wielkości Boga. Hiob zdaje się cytować jakiś hymn na cześć mądrości Stwórcy (np. Iz 42,20), jednak już w w. 14 przechodzi do opisu niepojętej siły niszczycielskiej Boga, czego najlepszym przykładem jest wywoływanie suszy lub powodzi. On również jest wszechmocnym i suwerennym władcą historii, który wydaje się niemal bawić możnymi tego świata, dając lub odbierając im wszystko. Jednak za takim postępowaniem kryje się mądrość i tajemniczość Boga, której nie potrafi sprostać żaden z mędrców. Jej przejawem jest również niezawinione cierpienie Hioba.