Psalm 119
Doskonałość Bożego Prawa

1

Alef

Szczęśliwi, których droga nieskalana, którzy postępują zgodnie z PrawemPana .

2Szczęśliwi, którzy słuchają Jego pouczeń, całym sercem szukają Jego woli.

3Którzy nie dopuszczają się nieprawości, lecz chodzą drogami, które On wskazał.

4Ty dałeś swoje przykazania, aby przestrzegano ich pilnie.

5Oby moje drogi prowadziły do zachowywania Twoich ustaw!

6Wtedy nie doznam wstydu, gdy będę się wpatrywał we wszystkie Twe nakazy.

7Sławić Cię będę, Panie, szczerym sercem, gdy się nauczę Twoich sprawiedliwych wyroków.

8Będę przestrzegał ustaw Twoich, abyś mnie nigdy nie odrzucił.

Bet

9W jaki sposób młodzieniec prostuje swą drogę? Zachowując Twoje słowa!

10Całym sercem szukam Twojej woli; nie odtrącaj mnie od nakazów Twoich!

11W mym sercu zachowuję Twoje słowa, abym nie zgrzeszył przeciw Tobie.

12Błogosławiony jesteś, Panie, naucz mnie Twoich ustaw.

13Mymi wargami ogłaszam wszystkie wyroki ust Twoich.

14Na drodze Twych pouczeń znajduję radość większą niż z wielkiego bogactwa.

15Rozmyślam o Twoich przykazaniach i rozważam drogi Twoje.

16Roztrząsam Twoje ustawy, nie zapominam o Twych słowach.

Gimel

17Daj zapłatę Twemu słudze, a będę żył i strzegł słów Twoich!

18Usuń to, co zasłania mi oczy, bym mógł rozważać cuda Twego Prawa.

19Jestem pielgrzymem na ziemi, nie kryj przede mną Twych nakazów.

20Omdlewam z nieustannej tęsknoty za Twoimi wyrokami.

21Skarciłeś pyszałków; przeklęci, którzy uchylają się od Twych nakazów!

22Oddal ode mnie hańbę i wzgardę, bo szukam Twoich pouczeń.

23Oto władcy zasiedli, żeby mnie oskarżać, lecz sługa Twój rozmyśla o Twoich ustawach.

24Gdyż Twoje pouczenia są dla mnie rozkoszą, są one moimi doradcami.

Dalet

25Leżę w proch powalony, ożyw mnie zgodnie z Twym słowem.

26Opisałem moje drogi, a Ty mnie wysłuchałeś; naucz mnie ustaw Twoich!

27Ukaż mi drogę Twych przykazań, a będę rozważać Twoje cuda.

28Zalewam się łzami ze smutku, umocnij mnie Twymi słowami!

29Oddal ode mnie drogę kłamstwa, okaż mi łaskę poprzez Twoje Prawo!

30Wybrałem drogę prawdy i nie zapomniałem wyroków Twoich.

31Przylgnąłem do Twoich pouczeń, Panie, nie daj mi okryć się wstydem!

32Biegnę drogą Twoich nakazów, bo rozszerzyłeś me serce.

He

33Panie, ukaż mi drogę Twych ustaw, a zawsze będę jej szukał.

34Daj mi zrozumienie, bym mógł badać Twe Prawo i przestrzegać go całym sercem.

35Prowadź mnie ścieżką Twoich nakazów, ponieważ ją ukochałem.

36Nakłoń me serce do Twoich pouczeń, a nie do chciwości!

37Odwróć me oczy, by nie oglądały marności, ożyw mnie na Twej drodze.

38Połóż przed swoim sługą Twoje słowo, aby czuł bojaźń przed Tobą.

39Usuń ode mnie hańbę, której się boję, bo wyroki Twoje przynoszą radość.

40Oto pragnę Twoich przykazań, w Twej sprawiedliwości obdarz mnie życiem.

Waw

41Niech zstąpi na mnie Twoja łaska, Panie, Twoje wybawienie, zgodnie z obietnicą,

42a dam odpowiedź tym, co mi urągają, bo zaufałem słowom Twoim.

43Nie odbieraj nigdy moim ustom słowa prawdy, bo zaufałem Twoim wyrokom.

44Będę zawsze przestrzegał Twego Prawa, teraz i po wszystkie czasy.

45Mogę kroczyć swobodnie, bo kieruję się Twoimi przykazaniami.

46Będę głosił Twoje pouczenia wobec królów i nie będę się wstydził.

47Rozważam Twoje nakazy, które gorąco ukochałem.

48Wyciągam ręce ku umiłowanym nakazom Twoim i rozmyślam o Twoich ustawach.

Zajin

49Wspomnij o Twojej obietnicy danej słudze Twemu, bo z nią wiążę moją nadzieję.

50Ona pokrzepia mnie w utrapieniu, gdyż słowo Twoje daje mi życie.

51Pyszni postępują niegodziwie, ja jednak nie odstępuję od Twego Prawa.

52Panie, pamiętam o odwiecznych wyrokach Twoich i są one dla mnie pociechą.

53Obrzydzenie mnie ogarnia na widok bezbożnych, porzucających Twoje Prawo.

54Ustawy Twoje stały się dla mnie pieśnią w miejscu mego wygnania.

55Panie, nocą wspominam imię Twoje i przestrzegam Twego Prawa.

56Będzie to dla mnie pożyteczne, bym zachowywał Twoje przykazania.

Chet

57Panie, Ty jesteś moim udziałem; przyrzekłem strzec słów Twoich.

58Błagam Cię z całego serca: Zmiłuj się nade mną zgodnie z Twoją obietnicą!

59Rozważam drogi Twoje i kieruję kroki do Twoich pouczeń.

60Nie lękam się, jestem gotów zachowywać Twoje nakazy.

61Oplotły mnie więzy bezbożnych, lecz nie zapomniałem Twego Prawa.

62O północy wstaję, by sławić Ciebie za sprawiedliwe wyroki Twoje.

63Przyjaźnię się z tymi, co cześć Ci oddają i przestrzegają przykazań Twoich.

64Panie, ziemia jest pełna Twej łaski; naucz mnie ustaw Twoich.

Tet

65Okazałeś dobroć Twemu słudze, zgodnie z Twoją obietnicą, Panie.

66Naucz mnie dobroci, karności i wiedzy, bo zawierzyłem Twoim nakazom.

67Błądziłem, zanim doznałem upokorzenia, dlatego będę strzec Twojego słowa.

68Jesteś dobry i czynisz dobrze, naucz mnie Twoich ustaw.

69Pyszni zmyślają o mnie kłamstwa, lecz ja całym sercem przestrzegam Twych przykazań.

70Otępiało w tłuszczu ich serce, a ja rozważam Prawo Twoje.

71Dobre to dla mnie, żeś mnie upokorzył, bym się nauczył Twoich ustaw.

72Lepsze jest dla mnie Prawo wydane przez Ciebie niż wielkie ilości złota i srebra.

73

Jod

Twoje ręce uczyniły mnie i ukształtowały; daj mi zrozumienie, bym się nauczył

Twoich nakazów.

74Czciciele Twoi cieszą się na mój widok,ponieważ zaufałem Twoim słowom.

75Poznałem, Panie, że wyroki Twe są sprawiedliwe i słusznie mnie upokorzyłeś.

76Okaż mi swą łaskę, aby mnie pocieszyć, zgodnie z obietnicą daną Twemu słudze.

77Niech zstąpi na mnie Twe miłosierdzie, a żyć będę, bo Prawo Twoje jest moją rozkoszą.

78Niech się zawstydzą pyszni, co mnie niesłusznie znieważali, a ja rozważam przykazania Twoje.

79Niech się zwrócą do mnie Twoi czciciele, którzy uznają Twe pouczenia.

80Niech moje serce wytrwa bez skazy przy ustawach Twoich, abym nie został zawstydzony.

Kaf

81Omdlewam z tęsknoty za zbawieniem, zaufałem Twojej obietnicy.

82Moje oczy tęsknią do Twojego słowa, pytam, kiedy mnie pocieszysz.

83Chociaż jestem jak skórzany worek w dymie, ustaw Twoich nie zapominam.

84Ile dni zostało Twemu słudze? Kiedy osądzisz moich prześladowców?

85Pyszni wykopali dół pode mną, pogardzając Prawem Twoim!

86Wszystkie Twe nakazy są prawdą; pomóż mi, bo nękają mnie kłamstwem!

87Omal nie zgładzili mnie z ziemi, lecz ja nie porzuciłem przykazań Twoich.

88Udziel mi życia według Twej łaski, a będę słuchał Twoich pouczeń!

Lamed

89Na wieki, o Panie, Twoje słowo trwa w niebie.

90Z pokolenia na pokolenie wierność Twoja; umocniłeś ziemię, by trwała.

91Według wyroków Twoich wszystko trwa do dzisiaj, bo wszechświat jest na Twojej służbie.

92Gdybym nie rozważał Prawa Twego, zapewne zginąłbym upokorzony.

93Obym nigdy nie zapomniał Twoich przykazań, ponieważ przez nie obdarzyłeś mnie życiem.

94Jestem Twój, więc mnie wybaw, bo kieruję się Twymi przykazaniami.

95Czyhali na mnie bezbożnicy, aby mnie zgubić; zrozumiałem Twoje pouczenia.

96Widziałem kres wszelkich dokonań, lecz Twój nakaz nie ma kresu!

Mem

97Jakże miłuję Twoje Prawo, cały dzień je rozważam.

98Czynisz mnie mądrzejszym od mych wrogów, bo nakaz Twój zawsze jest ze mną.

99Jestem rozumniejszy od wszystkich nauczycieli, gdyż rozważam Twoje pouczenia.

100Jestem bardziej doświadczony niż starcy, bo przestrzegam przykazań Twoich.

101Unikałem wszelkich ścieżek grzechu, by dochować wierności słowom Twoim.

102Nie odstąpiłem od Twoich wyroków, gdyż Ty mnie pouczyłeś.

103Jak słodkie dla mego podniebienia jest Twoje słowo, słodsze niż miód dla ust moich.

104Dzięki Twoim przykazaniom jestem rozumny, toteż nienawidzę wszelkiej drogi kłamstwa.

Nun

105Twoje słowo jest pochodnią dla nóg moich i światłem na mojej ścieżce.

106Przysiągłem i postanowiłem przestrzegać Twych sprawiedliwych wyroków.

107Upokorzono mnie bardzo; Panie, ożyw mnie zgodnie z Twoją obietnicą.

108Niech będą Ci miłe, Panie, ofiary ust moich! Naucz mnie Twoich wyroków!

109Moje życie jest wciąż w niebezpieczeństwie, ale nie zapominam o Twoim Prawie.

110Bezbożni zastawili na mnie sidła, lecz nie odszedłem od Twoich przykazań.

111Odziedziczyłem na wieki pouczenia Twoje, gdyż są radością mego serca.

112Skłoniłem serce moje, by pełniło Twe ustawy ze względu na wieczną zapłatę.

Samech

113Znienawidziłem niegodziwość, a umiłowałem Prawo Twoje.

114Ty jesteś moją pomocą i tarczą, więc ufam słowu Twojemu.

115Odstąpcie ode mnie, złoczyńcy, bym mógł rozważać nakazy mego Boga.

116Przygarnij mnie zgodnie z Twą obietnicą, a żyć będę, nie zawiedź mojego oczekiwania.

117Wspomóż mnie, a będę ocalony, bym stale rozważał Twoje ustawy.

118Odrzucisz tych, co porzucają ustawy Twoje, bo ich zamysły są przewrotne.

119Odrzucisz wszystkich bezbożników ziemi jak śmieci, a ja wciąż miłuję Twoje pouczenia.

120Ponieważ lękam się Twoich sądów, drży z bojaźni przed Tobą ciało moje.

Ajin

121Wypełniałem prawo i sprawiedliwość, nie wydaj mnie tym, co mnie krzywdzą.

122Zapewnij dobro Twemu słudze, niech pyszni mnie nie dręczą.

123Oczy moje tęsknią za Twoim zbawieniem i za Twym sprawiedliwym słowem.

124Postąp z Twym sługą według łaski Twojej i naucz mnie Twoich ustaw.

125Jestem Twoim sługą; daj mi zrozumienie, abym poznał pouczenia Twoje.

126Czas już, o Panie, byś przystąpił do dzieła, bo pogwałcili Prawo Twoje.

127Toteż umiłowałem Twoje nakazy bardziej niż najczystsze złoto.

128Dlatego trzymam się wszystkich przykazań

Twoich, a nienawidzę wszelkiej drogi kłamstwa.

Pe

129Godne podziwu są Twe pouczenia, dlatego je rozważam.

130Wyjaśnienie Twoich słów rozjaśnia umysł i daje rozum ludziom prostym.

131Otworzyłem me usta i głęboko wzdycham, pragnąc nakazów Twoich.

132Spójrz na mnie i zmiłuj się nade mną, jak zwykłeś postępować z miłującymi Twe imię.

133Kieruj moimi krokami zgodnie

z obietnicą Twoją, by nie opanowała mnie żadna niegodziwość.

134Wybaw mnie od ludzkich potwarzy, a będę przestrzegał przykazań Twoich.

135Rozjaśnij oblicze nad swym sługą i naucz mnie ustaw Twoich.

136Potoki łez płyną z moich oczu, bo nie przestrzegano Prawa Twego.

Cade

137Sprawiedliwy jesteś, Panie, i słuszne są wyroki Twoje.

138Ty wydałeś postanowienia, które są sprawiedliwe i niezawodne.

139Gorliwość mnie pożera, bo moi wrogowie zapomnieli o Twych słowach.

140Słowo Twoje jest pełne ognia, więc miłuje je Twój sługa.

141Jestem mały i wzgardzony, lecz nie zapomniałem przykazań Twoich.

142Twoja sprawiedliwość jest wieczna, a Prawo Twoje jest prawdą.

143Dopadł mnie ucisk i strapienie, lecz rozkoszuję się Twymi nakazami.

144Pouczenia Twoje to wieczna sprawiedliwość; daj mi je pojąć, a żyć będę.

Qof

145Wołam z całego serca: Wysłuchaj mnie, Panie, bo szukam ustaw Twoich!

146Wzywam Cię, abyś mnie ocalił, chcę zachować Twoje pouczenie!

147Wstaję przed świtem i wołam; w słowach Twoich pokładam ufność.

148Do późnej nocy czuwam, aby rozważać Twoje słowa.

149Słuchaj łaskawie mego głosu, Panie, spraw, abym ożył zgodnie z wyrokiem Twoim.

150Zbliżyli się niegodziwi prześladowcy, są oni daleko od Twojego Prawa.

151Ty jesteś blisko, Panie, i wszystkie Twe nakazy są prawdą.

152O Twych pouczeniach wiedziałem zawsze, że ustaliłeś je na wieki.

Resz

153Ratuj mnie i spójrz na moje uniżenie, bo nie zapomniałem Twego Prawa.

154Rozsądź moją sprawę i mnie wykup, ożyw mnie słowem Twoim.

155Bezbożni nie osiągną zbawienia, bo nie zważają na Twoje ustawy.

156Zawsze okazujesz miłosierdzie swoje, Panie; ożyw mnie zgodnie z Twymi wyrokami.

157Choć liczni są moi prześladowcy i ciemiężyciele, nie odstępuję od Twoich pouczeń.

158Widziałem odstępców i bolałem nad tym, że nie zachowują słów Twoich.

159Spójrz, jak miłuję przykazania Twoje, Panie, ożyw mnie zgodnie z Twą łaską.

160Podstawą słów Twoich jest prawda, wieczne są wyroki Twej sprawiedliwości.

Szin

161Możni prześladują mnie bez przyczyny, lecz moje serce lęka się tylko słów Twoich.

162Będę się cieszył z Twojej obietnicy jak ten, co znalazł bogate łupy.

163Nienawidzę kłamstwa i nim się brzydzę, lecz Prawo Twoje miłuję.

164W ciągu dnia siedmiokrotnie Cię wielbię za sprawiedliwe wyroki Twoje.

165Wielki pokój dla miłujących Twe Prawo, tacy nie mogą się potknąć.

166Wyczekuję Twego zbawienia, Panie, i miłuję nakazy Twoje.

167Zachowuję Twoje pouczenia i bardzo je miłuję.

168Przestrzegam przykazań i pouczeń Twoich, bo wszystkie me drogi są Ci znane, Panie.

Taw

169Niech modlitwa moja dotrze przed Twe oblicze, Panie, zgodnie z Twym słowem daj mi zrozumienie.

170Niech me błaganie dojdzie do Ciebie, ocal mnie zgodnie z Twoją obietnicą!

171Hymn pojawi się na moich wargach, gdy mnie nauczysz ustaw Twoich.

172Mój język będzie głosił Twoje słowo, bo wszystkie Twe nakazy są sprawiedliwe.

173Niech ocali mnie Twa ręka, bo wybrałem przykazania Twoje.

174Od Ciebie, Panie, oczekuję zbawienia, a Twoje Prawo jest dla mnie rozkoszą.

175Pozwól mi żyć, abym mógł Cię chwalić! Niech Twoje wyroki będą dla mnie pomocą.

176Błądziłem jak zagubiona owca, szukaj Twego sługi, bo nie zapominam nakazów Twoich!


Alef, Bet, Gimel… – oznaczenie kolejnych strof utworu alfabetycznego (Ps 9,1+).


droga – w znaczeniu postępowania (Ps 1,1+).


Prawo – zob. Ps 1,2+.


nie zapominam – zob. Ps 71,16+.


Czciciele Twoi – dosł. ci, którzy się Ciebie boją; o bojaźni Bożej zob. Ps 2,11+.


PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).


SERCE - w Piśmie σwiętym oznacza najczęściej siedlisko myśli (Iz 6,10; Mk 7,21-23). Uważano je również za ośrodek uczuć, namiętności, nastrojów, emocji. Z nim wiązano różne stany psychiczne człowieka, np. radość (Pwt 28,47), smutek (Ps 13,3), miłość (Flp 1,7). Serce wypełnione pychą prowadzi do przyjmowania postaw sprzeciwiających się Bogu (Iz 6,10) i stoi w opozycji do serca Jezusa, które charakteryzuje się pokorą i łagodnością (Mt 11,29). Dzięki mądremu sercu można odróżniać dobro od zła oraz roztropnie i sprawiedliwie rządzić (1Krl 3,12). Serce utożsamiane jest również z podstawowymi władzami człowieka: wolą i sumieniem (2Sm 24,10). To ono podejmuje decyzje (2Sm 7,21), stanowi centrum posłuszeństwa, świadomego działania i jako takie reprezentuje całą osobę. Jest miejscem spotkania człowieka ze słowem Bożym i dlatego w nim musi dokonać się nawrócenie (Ps 51,12). Zob.

NERKI.

PRZYKAZANIE - żądanie wyrażone przez słowo mówione lub na piśmie. Termin ten odnosi się niekiedy w Piśmie σwiętym do relacji międzyludzkich, np. może wyrażać żądanie rodzica względem dziecka (Jr 35,14; Prz 6,20) lub króla wobec poddanych (2Krl 18,36). Zasadniczo ma jednak znaczenie teologiczne i określa wymagania wynikające z przymierza zawartego na Synaju między Bogiem a Jego ludem. Terminem przykazanie określa się przede wszystkim polecenia zawarte w Dekalogu (Wj 20,1-17; Pwt 5,6-21). W sensie szerszym odnosi się on do różnego rodzaju regulacji prawnych, etycznych i kultycznych, wynikających z Dekalogu, które zawarte są w Pięcioksięgu (Wj 20,22n; 25 - 31; 35 - 40; Kpł 17 - 26; Pwt 12 - 26). Przykazania nie są narzuconym przez Boga bezdusznym prawem, lecz stanowią konsekwencję zbawczych dzieł Boga dokonanych w historii Izraela (wybranie, wyzwolenie z Egiptu, zawarcie przymierza). Są również przejawem odpowiedzialności Boga za swój lud, do którego ma On wyłączne prawo. Odp owiedzią człowieka na Boże przykazania ma być ich przestrzeganie (Kpł 26,3), ponieważ są one dla człowieka rozkoszą i przedmiotem miłości (Ps 119,47.127.143), a także w skuteczny sposób przygotowują go na przyjęcie zbawienia. Sankcją za lekceważenie przykazań jest przekleństwo ( Kpł 26,14nn; Pwt 27,15-26). Jezus nie odrzucił przykazań ST, lecz je zaktualizował i uczynił jeszcze bardziej radykalnymi, przez postawienie na pierwszym miejscu przykazania miłości Boga i bliŹniego (np. Mt 22,35-40). Zob. PRZEKLE┴STWO.


BŁOGOSŁAWIĆ, BŁOGOSŁAWIEŃSTWO, BŁOGOSŁAWIONY - w ST rzeczywistość błogosławieństwa wyraża więź między Bogiem i Jego ludem albo między poszczególnymi ludźmi. Podmiotem udzielającym błogosławieństwa może być zarówno Bóg, jak i człowiek. Gdy Bóg udziela błogosławieństwa, oznacza to, że okazuje On człowiekowi swoją łaskę, przychylność i pozwala mu nawiązać ze sobą więź. Człowiek natomiast, błogosławiąc Boga, uznaje Go za swojego Pana i wyraża pragnienie podporządkowania Jemu całego swojego życia. W ten sposób oddaje Mu również cześć i składa dziękczynienie za Jego opiekę. W relacjach międzyludzkich błogosławieństwo wyrasta z tradycji plemiennych. Wyraża ono nie tylko akceptację człowieka, lecz pociąga za sobą konieczność przyjęcia przez niego praw i obowiązków rodowych (np. Rdz 49,1-28). Niektórzy autorzy biblijni stwierdzali, że błogosławieństwo Boga odnosi się tylko do relacji między Nim a Jego ludem. Warunkiem otrzymania przez naród wybrany błogosławieństwa jest posłuszeństwo Bogu. Brak posłuszeństwa skutkuje przekleństwem, którego wyrazem są różnego rodzaju klęski i nieszczęścia w życiu narodu (Kpł 26,14-39; Pwt 28,15-68). Inni autorzy biblijni uważali, że błogosławieństwo wiąże się ściśle z kultem. W NT są liczne świadectwa potwierdzające udzielanie ludziom błogosławieństwa przez Jezusa (np. Mk 10,16; Łk 24,50; Dz 3,26). Skutkiem błogosławieństwa udzielonego przez Jezusa jest doświadczenie szczęścia, które wypełnia wszystkie sfery ludzkiego życia. W pełni szczęśliwy jest człowiek, który z wiarą przyjmuje błogosławieństwo i uznaje, że Jezus jest Synem Bożym i Zbawcą świata (np. Mt 16,17; por. Mt 5,3-12).


DROGA - w Piśmie Świętym termin ten ma często znaczenie symboliczne. Zwykle oznacza wzorzec postępowania Boga (Iz 55,8n) i ludzi (Ps 1,6). Słowem tym posługuje się również biblijna literatura mądrościowa, której autorzy zachęcają do wyboru drogi, która prowadzi do życia i przestrzegają przed błędną drogą prowadzącą do śmierci (np. Pwt 30,15-20; Ps 119,1; Prz 4,19; Mt 7,13n). Lud Izraela, mający swoje korzenie w koczowniczych plemionach, rozumiał swoją historię jako wędrówkę, jako nieustanne bycie w ”drodze” zapoczątkowane przez Abrahama. W NT słowo to nabiera jeszcze bardziej specyficznego znaczenia. Jezus siebie samego nazywa drogą prowadzącą do Ojca (J 14,6). Każdy, kto łączy się z Chrystusem, otrzymuje nowe życie (Hbr 10,20). Jednym z pierwszych określeń tworzącej się wspólnoty chrześcijan był zwrot zwolennicy tej drogi (np. Dz 9,2).


CUD - specjalne działanie Boga, podejmowane ze względu na dobro człowieka. Cud ma charakter niezwykłego zjawiska, przez które Bóg objawia siebie, swoją moc i miłość oraz daje ludziom konkretny znak. Cuda dokonywane przez Jezusa były potwierdzeniem Jego jedności z Ojcem (J 11,41), uwierzytelniały Jego posłannictwo jako Chrystusa, symbolizowały tryumf nad szatanem oraz budziły i umacniały wiarę. Właściwy sens cudów i zawarte w nich objawienie Boże można zrozumieć i odczytać tylko w świetle wiary (Mk 6,54). Cuda czynione przez Jezusa i Jego uczniów są wyraźnymi znakami potwierdzającymi nadejście królestwa Bożego. Zob. KRÓLESTWO BOŻE.


BOJAŻŃ BOŻA, BOJAŻŃ PANA - wyraża się ona w głębokim szacunku, jaki człowiek nieustannie powinien okazywać Bogu (Koh 12,13). W istocie oznacza ona głęboką więź łączącą stworzenie ze swoim Stwórcą. W księgach ST bojaźń Boża często przejawia się w postawie lęku, jaki człowiek odczuwa, doświadczając własnej małości i grzeszności wobec majestatu i potęgi Boga. Wyrazem bojaźni może być też obawa przed karą za popełnione grzechy, które obrażają świętość Boga. Zasadniczo jednak tradycja żydowska wyra źnie odróżnia bojaźń od poczucia strachu i obawy, zaznaczając, że wypływa ona przede wszystkim z miłości oraz troski człowieka o jego relację z Bogiem. Stąd w tradycji mądrościowej ST bojaźń Boża jest początkiem wiary i charakteryzuje postawę człowieka pobożnego (Syr 1,11-20), a zarazem mądrego (Prz 1,7). Człowiek bojący się Boga jest synonimem człowieka sprawiedliwego (Ps 1), który całe swoje życie zwraca ku Stwórcy i zawsze pragnie postępować zgodnie z Jego wskazaniami. Bojący się Boga to ten, kto ma świadomość Jego nieustannej obecności i opieki. Ta świadomość daje poczucie bezpieczeństwa we wszystkich okolicznościach życia. Taka boja źń nie jest więc nieuzasadnionym strachem przed karzącym bóstwem, ale jednym z darów Ducha Świętego, który prowadzi do pełnej zaufania adoracji Boga przez człowieka (Iz 11,2; Rz 8,15; 1J 3,20n). Postawie tej towarzyszy poczucie szczęścia i posiadania Bożego błogosławieństwa, co skłania do dawania świadectwa o wielkości i dobroci Stwórcy.


BEZBOŻNOŚĆ, BEZBOŻNY - w ujęciu autorów ST bezbożność to sposób postępowania, wyrażający się w życiu prowadzonym tak, jakby Boga nie było. Nie jest ona jednak równoznaczna z teoretycznym, światopoglądowym negowaniem istnienia Boga (ateizm). Bezbożność w ST ma więc wymiar ściśle etyczny i oznacza, że człowiek nie wierzy w Bożą sprawiedliwość i nie uznaje, że za popełnione zło będzie musiał odpowiedzieć przed Bogiem. Bezbożność wyraża się w pysze, przemocy wobec innych oraz w braku pobożności i ufności w stosunku do Boga. Łączy się ściśle z głupotą i jest przeciwieństwem mądrości. W ujęciu NT bezbożność (określana też jako nieprawość) wyraża się w negowaniu istnienia jedynego i prawdziwego Boga poprzez oddawanie czci bóstwom pogańskim. Konsekwencją takiej postawy jest zagubienie prawdziwego sensu i celu istnienia człowieka.


IMIĘ - oznaczało istotę, tożsamość i tajemnicę osoby, do której się odnosiło. Nadanie dziecku konkretnego imienia wyrażało oczekiwania rodziców, jakie z nim wiązali, jak również zadania, jakie dana osoba ma do spełnienia w życiu (Mt 16,18). Dlatego w kulturze semickiej imię zawsze wyrażało możliwości społeczne człowieka (Lb 16,2). Izraelici przywiązywali wielką wagę do nadawania imion. Zmienić komuś imię oznaczało obdarzyć go nową osobowością (Rdz 17,5; 17,15). Bóg, objawiając swoje imię człowiekowi ( Wj 3,14), pozwolił mu zbliżyć się do swojej tajemnicy, dopuścił go do głębokiej zażyłości ze sobą (J 17,6.26). Jego imię jest uświęcane (Iz 29,23), uwielbiane (Ps 7,18), kochane (Ps 5,12), wieczne (Ps 135,13) i groźne (Pwt 28,58). Świątynia była miejscem, w którym z woli Boga przebywało Jego imię (Pwt 12,5), czyli stale była napełniona Jego obecnością. Żydzi z szacunku dla Boga nigdy nie wypowiadali Jego imienia, zastępując je pomocniczymi określeniami typu: mój Pan, Bóg, Ten, co przebywa w górach. Bóg wybrał również imię dla swojego Syna. Imię Jezus jest święte i tożsame z imieniem Bożym (Ap 14,1). Apostołowie w imię Jezusa uzdrawiali chorych (Dz 3,6), wyrzucali demony (Mk 9,38), czynili cuda (Mt 7,22). Ich działania były w istocie działaniami samego Jezusa, który przekazując uczniom władzę i moc, uczynił ich kontynuatorami swojej misji. Zob.

JEZUS.

MIŁOSIERDZIE BOŻE - przymiot Boga wyrażający się w Jego pełnej miłości postawie wobec człowieka, bez względu na jego zasługi. ST nie wypracował jednego pojęcia na określenie Bożego miłosierdzia, lecz używa kilku uzupełniających się terminów. W jęz. hebr. miłosierdzie Boże określane jest jako rachamim, które pochodzi od wyrazu oznaczającego ‘macicę’, ‘łono’. Bóg przyjmuje więc wobec człowieka postawę macierzyńską, jest kochającym rodzicem (np. Iz 49,14n). Ponadto używa się rzeczownika chesed, który wskazuje na takie cechy Boga, jak ‘życzliwość’, ‘miłość’, ‘lojalność’, ‘wierność’. Innym określeniem jest channun - ‘łagodność’, ‘litość’, ‘przebaczenie’. Według autorów NT najpełniejszym wyrazem miłosierdzia Bożego było Wcielenie Jezusa, który przyszedł na ziemię, aby zbawić wszystkich ludzi (np. J 12,47; Rz 11,30-32; Ef 2,4nn; 1Tm 1,15). Miłosierna miłość Chrystusa do ludzi cechowała całą Jego publiczną działalność i wyrażała się w niezliczonych gestach pomocy okazywanej ludziom (np. głoszenie Dobrej Nowiny o zbawieniu, przebaczanie grzechów, uzdrawianie z chorób, uwalnianie od złych duchów, wskrzeszanie z martwych). Przekazane przez Jezusa świadectwo o Bożym miłosierdziu pozwala ludziom wierzyć i mieć nadzieję, że na Sądzie Ostatecznym każdy człowiek doświadczy go od Boga w sposób pełny. Wszyscy ludzie powinni w całym swoim życiu naśladować ten przymiot Boga (np. Jk 2,13).


GRZECH - postawa człowieka przeciwna woli, jaką Bóg ma wobec swojego stworzenia, którą przekazał człowiekowi w prawie naturalnym i objawił w ustanowionych przez siebie przykazaniach. Autorzy ksiąg biblijnych stosują wiele pojęć, za pomocą których opisują rzeczywistość grzechu. Grzech jest rozumiany przede wszystkim jako akt buntu przeciwko Bogu, wyrażający się w świadomym i dobrowolnym zanegowaniu Jego panowania (Rdz 3,1-7). Zawsze towarzyszy mu próba postawienia kogoś lub czegoś na miejscu Boga. Dlatego każdy przejaw grzechu w swojej istocie jest aktem bałwochwalstwa (Rz 1,18 - 3,20). Konsekwencją buntu przeciwko Bogu jest pogwałcenie Jego praw, co księgi Pisma Świętego oddają obrazowym wyrażeniem: chybienie celu. Inny sposób opisywania rzeczywistości grzechu w Piśmie Świętym polega na przedstawianiu go w kategoriach obrazy Boga, przestępstwa, które pociąga za sobą winę i karę. Autorzy NT rozumieją grzech również jako dług, który człowiek zaciąga względem Boga (np. Mt 6,12-15; Łk 7,40-43; Kol 2,14). Apostoł Paweł, omawiając w Liście do Rzymian (Rz 5 - 7) genezę grzechu i śmierci, odwołuje się do obrazów zawartych w Księdze Rodzaju (Rdz 3,1nn). Powszechne nieposłuszeństwo ludzi, ukazane w grzechu Adama, zostało odkupione Męką i Śmiercią Jezusa. Tryumf Chrystusa nad grzechem i śmiercią otworzył ludziom drogę do Boga i życia wiecznego. Zob.

ADAM.

SĄD BOŻY - określenie wskazujące na to, że w historii zbawienia przewidziane jest rozliczenie ludzi z ich wierności Bogu i Jego przykazaniom. Według autorów ST będzie to konsekwencja przymierza zawartego między Bogiem i Izraelem. Świadkami na sądzie Bożym będą niebo i ziemia (Iz 1,2). Karą za niedotrzymanie warunków przymierza ma być nieszczęście, które spadnie na cały naród. W niektórych tekstach prorockich jest mowa o odpowiedzialności zbiorowej za grzechy narodu. Prorok Ezechiel jednak wyraźnie wskazuje na indywidualną odpowiedzialność człowieka przed Bogiem za popełnione czyny ( Ez 18). W późniejszej myśli żydowskiej wypracowano pogląd, że człowiek już za życia otrzymuje częściową odpłatę za wyrządzone zło, która zostanie dopełniona w dniu Sądu Ostatecznego. Kryterium Bożego sądu będą dobre uczynki, na podstawie których uzna On człowieka za usprawiedliwionego lub potępionego. Sąd Boży łączy się z rzeczywistością gniewu Bożego, czyli reakcją Boga na pogwałcenie przez człowieka Jego praw. Pełnia Bożego gniewu ma się jednak ujawnić dopiero w dniu ostatecznego sądu nad światem. Autorzy NT nawiązują do starotestamentowych idei dotyczących Bożego sądu nad światem i je rozwijają. Według pism NT władza sędziowska została przekazana posłanemu przez Boga Chrystusowi (J 5,22.27), który każdego człowieka będzie sądził na podstawie wypełnienia przez niego przykazania miłości Boga i bliźniego (np. Mt 22,36-40; J 13,34; 15,12; 1J 3,23). Sąd ten odbędzie się w momencie Paruzji, czyli powtórnego przyjścia Chrystusa na ziemię (np. Mt 25,31; J 16,16nn; Dz 1,11; 1Kor 11,26; 15,23nn; Hbr 9,28; 10,37; 1J 2,28). Apostoł Paweł wzywa chrześcijan do tego, aby nie osądzali się wzajemnie, ale sąd zostawili Bogu, który jako jedyny zna rzeczywiste intencje i możliwości każdego człowieka i może go ocenić w prawdzie i miłosierdziu (1Kor 4,5). Zob.

GNIEW BOŻY,

KARA BOŻA,

SĄD OSTATECZNY.

CIAŁO - termin wieloznaczny; zarówno jęz. hebr., jak i jęz. gr. posiadały dwa terminy na określenie ciała: hebr. sze’er, gr. sarks - dosł. ‘mięso’, ‘cielesność’ i hebr. basar, gr. soma - ‘ciało’. W mentalności semickiej człowiek był jednością, bez podziału na ciało i duszę, stosowanego w świecie greckim. Basar oznacza całego człowieka, ale także odnosi się do ciała zwierząt. Inne znaczenie słowa ciało pojawia się dopiero w NT, gdzie apostoł Paweł używał tego terminu, przeciwstawiając życie według łaski i ducha życiu według ciała, to znaczy opartemu na podążaniu za cielesnymi popędami (np. Rz 8,1nn). Nie oznacza to, że apostoł uważał ciało za złe z natury (np. 1Kor 6,19n). Życie według ciała charakteryzuje się dążeniem do zaspokajania ludzkiej pożądliwości (np. 1J 2,16n). Jest konsekwencją skażenia ludzkiej natury przez grzech ( Rz 5,12), ale dzięki wierze, łasce i pomocy Ducha Świętego, człowiek jest wezwany, aby panować nad własnym ciałem, czyli skłonnościami do ulegania pożądliwości. Życiu według ciała przeciwstawione jest życie duchowe, w którym nie ma miejsca na grzech (np. J 5,14; 8,11; 1J 3,6.9). W Piśmie Świętym ciało jest postrzegane jako godne szacunku, gdyż tylko jako ludzie, czyli istoty posiadające ciało, możemy dostąpić objawienia Boga (np. Ps 40,8nn; Hbr 10,5-10), żyć z Nim w przymierzu tu na ziemi, a po śmierci, w wieczności zjednoczyć się z Nim w pełni, posiadając ciała zmartwychwstałe, przemienione na podobieństwo ciała Jezusa po Jego Zmartwychwstaniu (np. 1Kor 15,51nn).


BEZBOŻNOŚĆ, BEZBOŻNY - w ujęciu autorów ST bezbożność to sposób postępowania, wyrażający się w życiu prowadzonym tak, jakby Boga nie było. Nie jest ona jednak równoznaczna z teoretycznym, światopoglądowym negowaniem istnienia Boga (ateizm). Bezbożność w ST ma więc wymiar ściśle etyczny i oznacza, że człowiek nie wierzy w Bożą sprawiedliwość i nie uznaje, że za popełnione zło będzie musiał odpowiedzieć przed Bogiem. Bezbożność wyraża się w pysze, przemocy wobec innych oraz w braku pobożności i ufności w stosunku do Boga. Łączy się ściśle z głupotą i jest przeciwieństwem mądrości. W ujęciu NT bezbożność (określana też jako nieprawość) wyraża się w negowaniu istnienia jedynego i prawdziwego Boga poprzez oddawanie czci bóstwom pogańskim. Konsekwencją takiej postawy jest zagubienie prawdziwego sensu i celu istnienia człowieka.


MIŁOSIERDZIE BOŻE - przymiot Boga wyrażający się w Jego pełnej miłości postawie wobec człowieka, bez względu na jego zasługi. ST nie wypracował jednego pojęcia na określenie Bożego miłosierdzia, lecz używa kilku uzupełniających się terminów. W jęz. hebr. miłosierdzie Boże określane jest jako rachamim, które pochodzi od wyrazu oznaczającego ‘macicę’, ‘łono’. Bóg przyjmuje więc wobec człowieka postawę macierzyńską, jest kochającym rodzicem (np. Iz 49,14n). Ponadto używa się rzeczownika chesed, który wskazuje na takie cechy Boga, jak ‘życzliwość’, ‘miłość’, ‘lojalność’, ‘wierność’. Innym określeniem jest channun - ‘łagodność’, ‘litość’, ‘przebaczenie’. Według autorów NT najpełniejszym wyrazem miłosierdzia Bożego było Wcielenie Jezusa, który przyszedł na ziemię, aby zbawić wszystkich ludzi (np. J 12,47; Rz 11,30-32; Ef 2,4nn; 1Tm 1,15). Miłosierna miłość Chrystusa do ludzi cechowała całą Jego publiczną działalność i wyrażała się w niezliczonych gestach pomocy okazywanej ludziom (np. głoszenie Dobrej Nowiny o zbawieniu, przebaczanie grzechów, uzdrawianie z chorób, uwalnianie od złych duchów, wskrzeszanie z martwych). Przekazane przez Jezusa świadectwo o Bożym miłosierdziu pozwala ludziom wierzyć i mieć nadzieję, że na Sądzie Ostatecznym każdy człowiek doświadczy go od Boga w sposób pełny. Wszyscy ludzie powinni w całym swoim życiu naśladować ten przymiot Boga (np. Jk 2,13).


POKÓJ - tak najczęściej tłumaczone jest hebrajskie słowo szalom, które występuje w Piśmie Świętym ponad 250 razy i ma bardzo szerokie zastosowanie. Najogólniej oznacza ono pełnię, jedność, szczęście, pomyślność, zdrowie, a także spokój, wyciszenie. Pokój w ujęciu biblijnym nie jest pojęciem abstrakcyjnym, ale bardzo konkretnym, obejmującym zarówno świecką, jak i religijną sferę ludzkiego życia. Do dziś słowo szalom przetrwało w kulturze żydowskiej jako pozdrowienie używane zarówno przy powitaniu, jak i pożegnaniu. Za świeckim użyciem słowa szalom stoją jednak głębokie racje teologiczne. W Piśmie Świętym pokojem nazywany jest Bóg (Sdz 6,24) i uważa się Go za twórcę i Źródło pokoju, którego hojnie udziela ludziom (np. Kpł 26,6; Lb 6,26; 1Krn 22,9; Iz 26,12). Według autorów ksiąg ST pokój w relacjach międzyludzkich nie może istnieć bez Boga, ponieważ jest Jego darem (np. Kpł 26,6; Ps 29,11; Iz 26,12; 54,10; Ez 37,26; Za 8,10-12). Nie ograniczają oni tej rzeczywistości tylko do pojedynczych ludzi, ale mówią o pokoju między większymi społecznościami i całymi narodami (np. Sdz 4,17; 1Krl 5,26). W NT greckim odpowiednikiem hebr. szalom jest rzeczownik eirene, który zawiera ponadto pewne odcienie znaczeniowe obecne w literaturze greckiej. W kulturze hellenistycznej pokój oznacza nie tylko przeciwieństwo wojny i niezgody, lecz także niewzruszony wewnętrzny spokój, wynikający z harmonii umysłu. Według autorów NT Chrystus jest pokojem i Źródłem pokoju dla wierzących, ponieważ przez swoją Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie wszystkich pojednał w swoim ciele z Bogiem (Ef 2,14-17). W tym ujęciu pokój dotyczy nie tylko relacji międzyludzkich, lecz przede wszystkim odnosi się do relacji człowieka z Bogiem i jest owocem zbawienia dokonanego w Chrystusie oraz Jego darem dla uczniów (J 14,27). Autorzy NT, mówiąc o pokoju, widzą w nim owoc działania w wierzących Ducha σwiętego (Rz 8,6) oraz znamię obecności na ziemi królestwa Bożego (Rz 14,17) i jego realizacji w Kościele (Dz 9,31).


PSALM 119 
Psalm alfabetyczny (Ps 9,1+; 25; 34; 37; 111; 112; 145), obejmujący 22 strofy, liczące po 8 wierszy. Jest najdłuższym utworem w Psałterzu. Nie da się go zamknąć w żadnym gatunku utworów mądrościowych, pouczających, gdyż autor zwraca się w nim wprost do Boga. Obok głównego tematu Prawa treść Psalmu 119 skupia się wokół osi: przedstawienie trudnej sytuacji – wołanie o pomoc – ufność w rychłe wybawienie. Prawo określane jest w każdej strofie wieloma synonimami (pouczenia, przykazania, ustawy, nakazy, wyroki, słowa, droga). Każdy ubogi i uciśniony może upatrywać w nim niewyczerpany skarbiec nadziei. Psalmista opiewa słowo Boże i widzi w nim źródło życia i zbawienia (ww. 25.50.107.144.154). Można je osiągnąć przez trwanie w szkole słowa Bożego, a więc utrwalanie go w sobie, nieustanne przypominanie i rozważanie. Tak bliskie spotkanie z Objawieniem prowadzi do modlitwy i czynów zgodnych z wolą Boga. Psalm 119 uczy miłości do słowa Bożego i pozwala odkrywać różne aspekty jego działania. Prowadzi także do coraz większej zażyłości z Bogiem, którego Prawo jest wyrazem miłości do człowieka. Przedstawienie w Psalmie 119 słowa Bożego jako życiodajnej łaski, która prowadzi człowieka do zbawienia, znalazło swoje dopełnienie w nauce o Chrystusie, Słowie Boga, które stało się człowiekiem (J 1,1-5.10-14). Jezus Chrystus jest najpełniejszym słowem Ojca i szczytem objawienia, które zostało dane człowiekowi (Hbr 1,1-4). W modlitwie liturgicznej podzielono Psalm 119 na fragmenty, aby ułatwić poznawanie jego bogatej treści. 

Księga Psalmów
Wprowadzenie
Okoliczności powstania
W Księdze Psalmów znajduje się sto pięćdziesiąt liturgicznych modlitw‑pieśni Izraela. Tradycja nazywa ten zbiór Psałterzem Dawida, dlatego że imię tego króla widnieje w tytułach blisko połowy psalmów. Dawid odegrał istotną rolę w powstaniu liturgicznej tradycji Izraela, dlatego jego imieniem objęto całą księgę, choć tytuły kilkudziesięciu pieśni wskazują na innych autorów. I tak siedemdziesiąt trzy psalmy zostały przypisane Dawidowi, dwa Salomonowi (Ps 72; 126), dwanaście Asafowi (Ps 50; 73 – 83), jedenaście synom Koracha (Ps 42 – 49; 84; 85; 87; 88) oraz po jednym Mojżeszowi (Ps 90), Hemanowi (Ps 88) i Etanowi (Ps 89).
Czas powstania większości utworów można określić jedynie w przybliżeniu. Starożytne pieśni Izraela towarzyszyły ludowi Bożemu w jego długiej historii, we wciąż zmieniających się okolicznościach. Z czasem utraciły bezpośrednie odniesienie do sytuacji, w której powstały, a zyskały znaczenie uniwersalne jako liturgiczna i osobista modlitwa wiernych. Aktualność psalmów polega na tym, że odwołują się one do typowych postaw ludzkich, przez co w pełnych ekspresji słowach psalmisty każdy modlący się bez trudu rozpoznaje własne przeżycia.
Odkrycia w Qumran nad Morzem Martwym potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia, że obecna forma Księgi Psalmów istniała już w II wieku przed Chr. W tym okresie intensywnego życia liturgicznego, skupionego wokół świątyni jerozolimskiej, nauczyciele Pisma połączyli wcześniejsze kolekcje psalmów w jeden zbiór, tzw. Pięcioksiąg Dawida. Podział na pięć ksiąg nawiązuje do Pięcioksięgu Mojżesza i został zaznaczony charakterystycznymi doksologiami, czyli formułami głoszącymi chwałę Boga (Ps 41,14; 72,18n; 89,53; 106,48).
Treść i teologia
Psałterz charakteryzuje się bogactwem gatunków literackich. Przyjmując je za kryterium podziału, można wyróżnić kilka grup utworów: 1) hymny – uroczyste pieśni pochwalne ku czci Boga (np. Ps 8; 19; 29; 100; 111; 148 – 150), które mogą wyrażać podziw nad dziełem stwórczym Boga (np. Ps 104) i nad Jego działaniem w historii (np. Ps 105). 2) lamentacje – liczne skargi i prośby o pomoc udręczonemu psalmiście, mogą być zbiorowe i indywidualne (np. Ps 3; 5; 13; 22; 44). Wśród lamentacji występują psalmy ufności (np. Ps 4; 11; 16; 62; 121), psalmy dziękczynne jednostki (np. Ps 30; 34; 92, 103) i wspólnoty (np. Ps 66; 117; 124) oraz kolekcja siedmiu psalmów pokutnych (Ps 6; 32; 38; 51; 102; 130; 143). 3) psalmy królewskie, które sławią królowanie Boga (np. Ps 47; 93 – 99), przejawiające się także w rządach dynastii Dawida (np. Ps 2; 18; 21; 45; 89; 110; 132). 4) pieśni Syjonu – modlitwy, które odgrywały szczególną rolę w liturgii świątynnej (Ps 15; 24; 46; 48; 76; 84; 87; 122; 134). Do nich należą też psalmy pielgrzymkowe (np. Ps 122; 126), sławiące świętą Jerozolimę i wyrażające radość ze spotkania z Bogiem w Jego ziemskiej świątyni. 5) pieśni liturgiczne, śpiewane podczas wieczerzy paschalnej i wielkich świąt Izraela. Szczególnie ważny jest tu zbiór hymnów: Hallelu (Ps 113 – 118) i Wielkiego Hallelu (Ps 136). Na ich prorocki charakter wskazał Chrystus, modląc się nimi w ostatnich godzinach ziemskiego życia (np. Mt 26,30). 6) psalmy dydaktyczne, które zawierają pouczenia o wartości prawa Bożego (Ps 25; 34; 111; 119), o sprawiedliwości i dobroci Boga (np. Ps 78; 145), rozważają problem odpłaty za dobre i złe uczynki (np. Ps 37; 49; 73; 112). 7) psalmy mesjańskie, które wprost wyrażają oczekiwanie na Pomazańca Pańskiego (np. Ps 2; 110). Tęsknota za Chrystusem, tj. Mesjaszem, obecna jest także w psalmach królewskich i pieśniach Syjonu. W każdym niemal psalmie można wyróżnić różne gatunki literackie, które nie pozwalają zaklasyfikować ich wyłącznie do jednej grupy.
Psalmy są utworami poetyckimi. Autorzy zastosowali w nich liczne środki stylistyczne. Najbardziej charakterystycznym elementem poetyki hebrajskiej był paralelizm członów, czyli stychów wersetu. Polegał on na tym, że najczęściej daną myśl poeta zawarł w dwóch następujących po sobie stychach, które tworzyły najmniejszą jednostkę literacką utworu. Z innych środków należy wymienić rym i rytm. Niekiedy psalmiści komponowali swoje dzieła w formie akrostychów, czyli utworów alfabetycznych (Ps 25; 34; 37; 111; 112; 119; 145). Wersety czy strofy psalmu rozpoczynały się wtedy od kolejnych liter alfabetu hebrajskiego.
Pomimo tak wielkiej różnorodności, będącej wyrazem rozwoju duchowego Izraela, Psałterz stanowi jedną zwartą księgę. Myśl przewodnia całego zbioru została zawarta we wprowadzeniu (Ps 1 – 2). Człowiek ma do wyboru dwie drogi życiowe: drogę posłuszeństwa Bożemu Prawu, która prowadzi do szczęścia, oraz drogę buntu, wiodącą do zagłady. Cała historia świata jest wypadkową tego podstawowego wyboru. Psalmista często posługuje się pojęciem bezbożny (Ps 1,3-4), które może oznaczać wrogie narody albo człowieka, który sprowadza sprawiedliwych z właściwej drogi. Może nim być nawet nieprzyjaciel wewnętrzny – zło ukryte w sercu ludzkim. Obrazy wojenne, tak często pojawiające się w psalmach, można więc tłumaczyć jako ilustracje walki duchowej.
Łatwo dostrzec w psalmach rozwój idei szczęścia. Z początku pojmuje się je materialnie jako spokojne życie, posiadanie ziemi, bogactwo, rodzinę, która zapewnia przyszłość. Stopniowo jednak człowiek odkrywa, że prawdziwe szczęście kryje się głębiej. Wypełnianie Prawa prowadzi go do odkrycia wartości nieprzemijalnych. Pociąga to za sobą przemianę relacji z bliźnimi. Pragnienie zemsty na wrogach ustępuje miejsca oczekiwaniu na ich nawrócenie. Podobnie ewoluuje rozumienie nagrody za sprawiedliwe życie i kary za popełnione zło. Początkowo psalmista, który widzi ziemskie powodzenie grzeszników, głośno krzyczy o swej niewinności i domaga się za nią odpłaty. Z czasem jednak uświadamia sobie własną grzeszność i przynależność do grzesznego ludu i pozostawia Bogu wymierzenie wszystkim sprawiedliwości.
Grecki przekład Biblii, Septuaginta (LXX), powstały w egipskiej Aleksandrii już w II w. przed Chr., pogłębia historyczną lekturę Psałterza, interpretując go jako proroctwo. W ślad za tą żydowską tradycją, Kościół dostrzega w psalmach zapowiedź tajemnicy Chrystusa i doskonałej wspólnoty czasów ostatecznych. Stąd nasza lektura odwołuje się nie tylko do sensu wyrazowego (dosłownego, historycznego) psalmów, ale szuka także wypełnienia ich treści w Chrystusie i w Kościele.