101Zdechła mucha zupełnie zepsuje wyborne perfumy. Odrobina głupoty może przeważyć nad mądrością i chwałą.
2Mędrzec zwraca serce ku swej prawej stronie,
a serce głupca trzyma się strony lewej.
3Nawet wyszedłszy na drogę, głupiec zachowuje się nierozumnie i myśli, że wszyscy inni są głupi.
4Jeśli władca zapłonie gniewem na ciebie, nie poruszaj się ze swego miejsca, gdyż nawet wielkie urazy można zaleczyć łagodnością.
5Jest i inne zło, które widziałem pod słońcem, a mianowicie, gdy rządzący popełnia błędy. 6Wtedy głupiec jest wynoszony do najwyższych godności, podczas gdy ludzie zasłużeni pozostają w tyle. 7Widziałem na świecie niewolników jeżdżących na koniach i książąt, którzy chodzili pieszo jak niewolnicy.
8Kto kopie dół, ten może wpaść do niego.
Kto rozwala mur, ten może zostać ukąszony przez żmiję.
9Kto ociosuje kamienie, może się przy tym skaleczyć.
Kto rąbie drwa, ten może się zranić.
10Jeśli nie naostrzy się siekiery, która się stępiła, trzeba pracować ze zdwojoną siłą. Tak więc mądrość zapewnia powodzenie.
11Jaki pożytek ma ze sztuki zaklinania ten, kto pozwolił się ukąsić wężowi, zanim zaczął go zaklinać?
12Słowa, które wychodzą z ust mądrego,
zjednują mu przychylność.
Ale to, co wargi głupiego wymówią,
prowadzi do jego zguby.
13Jeśli na początku jego słów jest głupota,
to końcem jego mowy jest okropne szaleństwo.
14Głupiec nie może zapanować nad swoim gadaniem.
Człowiek jednak nie wie, co będzie, bo kto może mu powiedzieć, co będzie potem?
15Wysiłki głupiego tylko go wyczerpują,
gdyż nie potrafi nawet znaleźć drogi do miasta.
16Biada ci, kraju, jeśli twym królem jest młodzieniec
i jeśli twoi książęta już z rana ucztują.
17Szczęśliwy jesteś, kraju, jeżeli twym królem jest szlachetnie urodzony,
a twoi książęta we właściwym czasie zasiadają do stołu,
dla nabrania sił, a nie dla pijaństwa.
18Z powodu leniwych rąk wali się sufit,
a bezczynne ręce sprawiają, że przecieka dach.
19Bogaci wyprawiają uczty dla rozrywki,
wino rozwesela im życie,
a pieniądz pozwala im wszystko osiągnąć.
20Nawet w myśli nie złorzecz królowi,
i nie przeklinaj dostojnika nawet we wnętrzu swej sypialni,
i latające stworzenia rozgłoszą twe słowa.
NERKI.
Ulubionym gatunkiem literackim, w jakim mędrcy formułowali swoje spostrzeżenia, było przysłowie, sentencja. Obecny fragment Księgi Koheleta zawiera większy zbiór takich właśnie form literackich. Kohelet przytacza najpierw kilka sentencji na temat głupca i zagrożeń związanych z jego postępowaniem, zwłaszcza gdy udaje się mu sięgnąć po wysokie stanowiska w państwie (Koh 10,1-7). Następnie podaje pewne wskazówki dotyczące różnych życiowych sytuacji, doradzając mądrość i rozwagę we wszystkich sprawach (Koh 10,8-11). Przestrzega też przed gadulstwem, które jest charakterystycznym przejawem głupoty (Koh 10,12-15), oraz przed młodocianym królem (Koh 10,16n), który w połączeniu z nieumiarkowanym życiem całej klasy panującej może stanowić prawdziwe zagrożenie dla kraju. Tematem łączącym ostatnią grupę przysłów (Koh 11,1-6) jest zachęta do podejmowania roztropnego działania w różnych dziedzinach życia. Zaniechanie aktywności byłoby przejawem lenistwa i głupoty.