341Zbliżcie się, narody, aby słuchać, ludy, słuchajcie uważnie!
Niech słucha ziemia i to, co ją napełnia,
świat i wszystko, co on wydał!
2Gdyż Pan rozgniewał się na wszystkie narody
i oburzył się na wszystkie ich wojska.
Obłożył je klątwą
i na rzeź je wydał.
3Ich zabici będą leżeć porzuceni,
cuchnąć będą ich trupy,
góry nasiąkną ich krwią.
4Stopnieją wszystkie zastępy nieba.
Niebo zostanie zwinięte jak zwój
i wszystkie gwiazdy spadną,
jak opadają liście krzewu winnego,
jak spadają zwiędłe owoce figowca.
5Prawdziwie miecz Pana nasyci się potęgami nieba
i spadnie na Edom,
na lud klątwą dotknięty,
aby dokonać sądu.
6Miecz Pana krwią spływa,
pokryty jest tłuszczem,
krwią wołów i kozłów,
tłuszczem nerek baranów.
Bo krwawa ofiara dla Pana trwa w Bosra
i wielka rzeź w krainie Edomu.
7Plemiona padają jak bawoły,
lud mocarzy – jak woły ofiarne.
Krwią nasiąka ich ziemia,
tłuszczem nasyca się gleba.
8Bo to jest dzień odpłaty Pana,
rok zapłaty obrońcy Syjonu.
Spustoszenie kraju wrogiego Bogu
9Rzeki tego kraju zamienią się w smołę,
a proch ziemi w siarkę.
I stanie się on smołą płonącą,
10która ani w nocy, ani w dzień nie zagaśnie,
jej dym nieustannie będzie się unosił.
Przez wszystkie pokolenia będzie jak pustynia,
przez całe wieki nikt tamtędy nie będzie przechodził.
11Pelikany i jeże wezmą go w posiadanie,
sowy i kruki w nim się zadomowią.
Stwórca rozciągnie nad nim sznur bezładu
i poziomicę pustki.
12Upiory szaleć tam będą,
zabraknie dostojników,
nie obwołają tam królestwa,
nastąpi kres wszystkich jego książąt.
13W jego pałacach wyrosną ciernie,
pokrzywy i osty w jego warowniach.
Będzie to nora szakali
i siedziba dla strusiów.
14Stepowe psy spotkają się tam z hienami,
nawoływać się będą kosmate upiory.
Tylko widmo nocne założy tam siedzibę
i znajdzie dla siebie odpoczynek.
15Wąż się tam zagnieździ,
by znosić jaja, wylęgać młode
i chronić je w swoim cieniu.
Sępy będą się tam zlatywać,
jeden tuż za drugim.
Odwołanie się do proroctwa
16Szukajcie w księdze Pana ! Czytajcie!
Nie brak tam niczego,
co usta Pana wyrzekły.
Jego duch zgromadził je
17i On sam rzucił losy dla nich,
a Jego ręka wydzieliła im część.
Posiadać ją będą na wieki,
będą w niej mieszkać przez wszystkie pokolenia.
potęgi nieba – zob. Iz 24,21+.
Bosra – starożytna stolica Edomu; dzisiejsza Buseira, 45 km na południe od Petry.
sznur bezładu i poziomica pustki – nawiązanie do opisu stworzenia (Rdz 1). Bezład domaga się uporządkowania przez Boga, a pustka oczekuje na zapełnienie Bożymi dziełami.
Upiory – trudno ustalić, czy chodzi tu o jakiejś konkretne zwierzęta, czy raczej o mityczne istoty, znane z ludowych przekazów (podobnie w. 14).
zgromadził je – chodzi o stwory wymienione w ww. 14n. Wydanie ziemi wrogów Boga na zniszczenie i spustoszenie ukazano jako dzieło samego Boga, zgodnie z Jego wcześniejszą zapowiedzią.
PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).
KLĄTWA - w Piśmie Świętym określenie ”obłożyć klątwą” oznacza m.in. wykluczenie ze świeckiego użytku osób, zwierząt i przedmiotów, by oddać je na własność Bogu (np. Kpł 27,28). Badania archeologiczne potwierdzają, że wśród ludów starożytnego Bliskiego Wschodu stosowano w czasie wojen tzw. prawo klątwy, polegające na eksterminacji przeciwnika i na zniszczeniu jego majętności (np. 1Mch 5,4n). Klątwa oznaczała wówczas ofiarę dla bogów, którym zawdzięczano powodzenie i zwycięstwo. W ST pojęcie klątwy służy głównie do ukazania sądu Bożego nad Kananejczykami, którego wykonawcami byli Izraelici. Przejęcie przez nich Kanaanu zostało przedstawione jako kara wymierzona zamieszkującym go ludom za ich przestępstwa (Kpł 18,24-25; Pwt 9,4n; 18,12). Opis postawy, do której Izraelici byli zobowiązani (Pwt 7,16), nawiązuje do sformułowań ukazujących zadanie sędziego, który nie może układać się z przestępcą, ale ma skrupulatnie wypełnić ciążący na nim obowiązek przywrócenia sprawiedliwości. Biblijne opisy nakładania klątwy przez Izraelitów na poszczególne ludy czy miejscowości nie mają charakteru historycznego, ale służą do przekazania prawdy o tym, że Bóg nie toleruje zła (Joz 24,19) i oczekuje od wszystkich ludzi wierności Jego prawu i zachowywania Jego nakazów. Zob.
GNIEW BOŻY,
KARA BOŻA,
POŚWIĘCENIE.
KREW - substancja uważana za siedlisko życia (Kpł 17,11), a nawet utożsamiana z życiem (Rdz 9,5). W myśl prawa starotestamentowego każdy, kto z premedytacją przelewa ludzką krew, musi ponieść karę śmierci (np. Lb 35,16-21; Pwt 19,11-13.21). Zabójstwo człowieka uważane było za sprzeciw wobec Boga, dawcy życia. Prawo zakazywało również spożywania krwi zwierząt (np. Kpł 17,12-14; Pwt 12,15n). Krew miała swoje zastosowanie w żydowskich obrzędach liturgicznych. Używano jej do skrapiania ołtarzy i przy obrzędzie ustanawiania kapłanów (Wj 29,15n.19-21). Jako symbol życia była darem ofiarnym składanym Bogu jako zadośćuczynienie za popełnione grzechy (Kpł 17,11). W pełni skuteczną ofiarą niweczącą ludzki grzech była krew Jezusa przelana na krzyżu. Jest to krew Nowego Przymierza, dzięki której dokonuje się ostateczne pojednanie człowieka z Bogiem (np. Mk 14,24). Od Ostatniej Wieczerzy, podczas której Jezus ustanowił sakrament Eucharystii, wierzący w Niego gromadzą się na ucztach eucharystycznych, na których spożywają chleb i wino, które po konsekracji stają się Ciałem i Krwią Chrystusa (np. 1Kor 10,16; 11,23-26). Zob.
DUSZA.
EDOM, EDOMICI - górzysta kraina rozciągająca się od Morza Martwego po zatokę Akaba, zamieszkana przez Edomitów, potomków Edoma-Ezawa, syna patriarchy Jakuba. Edomici przybyli z Pustyni Syro-arabskiej na przełomie XIV i XIII w. przed Chr. i zamieszkali po obu stronach doliny Araba na południe od potoku Zared (Lb 21,12) aż do zatoki Akaba. Skupili się w kilku niezależnych grupach, z których każda miała swojego władcę. W tekstach biblijnych Edom jest utożsamiany z ziemią Seir (Rdz 32,4; Sdz 5,4). Edomickie porty nad Morzem Czerwonym w Elat i Esjon-Geber oraz bogate złoża rudy przyczyniły się do dużego znaczenia Edomitów w ówczesnym handlu. Dawid podporządkował sobie Edomitów (2Sm 8,13-15), ale w połowie IX w. przed Chr. odzyskali oni niezależność. Mimo krótkich okresów ponownego podp orządkowania Edomu Izraelowi, zachował on suwerenność. W 552 r. przed Chr. ostatni król babiloński Nabonid najechał i zdobył Edom, który już nigdy się nie odrodził.
OFIARA - polega na przekazaniu Bogu rzeczy lub zwierząt, najczęściej w akcie oficjalnego kultu. Biblijna idea ofiary ewoluowała wraz z biegiem historii zbawienia. W historii składania ofiar znajduje swoje odbicie historia wiary Izraela w jedynego Boga. Dary składane Bogu w ofierze mogły być krwawe lub bezkrwawe, ze zwierząt lub z roślin, z pokarmów lub z płynów. W czasach patriarchów ofiary były składane przez głowę rodziny, z okazji ważnych wydarzeń, na zbudowanym przez ofiarodawców kamiennym ołtarzu. Od czasów wędrówki przez pustynię ukształtował się kult instytucjonalny, w którym składanie ofiar zostało zarezerwowane dla kapłanów. Przepisy składania ofiar są podane w Kpł 1 - 7 i Lb 15. Najbardziej typową była ofiara całopalna, składana przez kapłanów każdego dnia rano i wieczorem w świątyni w Jerozolimie. Składano ją w imieniu całego ludu jako wyraz hołdu i wdzięczności Bogu, który jest Panem życia. Rodzaj i sposób składania ofiary uzależniony był od celu, który ofiarodawca chciał osiągnąć przez jej złożenie (pojednanie z Bogiem, przebłaganie Boga za popełnione grzechy, wyproszenie u Boga szczególnej łaski itp.). Starotestamentowy kult ofiarniczy nie był jedynie zewnętrznym rytuałem, jak niekiedy próbow ano go interpretować. Obrzędom składania ofiar towarzyszył wymiar duchowy, który wyrażał się w wierze ofiarodawców. Liturgia ofiarnicza jest odpowiedzią człowieka na miłość Boga i przede wszystkim oznacza oddanie się ofiarodawcy w opiekę i moc Stwórcy. Rutynę w składaniu ofiar mocno krytykowali prorocy ST. Niektórzy twierdzili nawet, że Bóg całkowicie je odrzuca, jeśli nie towarzyszy im duchowa przemiana ofiarodawcy (np. Ps 51,16-21; Iz 1,10-20; Am 5,21-27). Jezus zapowiedział kres ofiar ST i wspomniał o godzinie, w której Bóg będzie otrzymywał kult w Duchu i w prawdzie od prawdziwych czcicieli (J 4,23n). Godzina ta wypełniła się wtedy, gdy na krzyżu złożył z siebie najdoskonalszą ofiarę za całe stworzenie. Jedyna ofiara Chrystusa ostatecznie zakończyła kult starotestamentowy i przyniosła zbawienie całej ludzkości (Hbr 9,23-28). Zob.
CAŁOPALENIE,
OŁTARZ.
SYJON - początkowo nazwa południowo-wschodniego wzgórza Jerozolimy, na którym stała, zdobyta przez Dawida, twierdza Jebusytów. Na cześć zwycięzcy miejsce to nazwano Miastem Dawida (2Sm 5,7). W Biblii określenie Syjon często ma sens metaforyczny. Występuje jako synonim całej Jerozolimy. Oznacza świętą górę, którą Bóg wybrał na swoje mieszkanie ( Hbr 12,22). Prorocy widzieli w Syjonie miejsce, w którym dokona się zbawienie (Iz 2,2-4). W NT nazwa Syjon funkcjonuje jako synonim niebieskiego Jeruzalem (Hbr 12,22; Ap 14,1), czyli miejsca przebywania Boga i odkupionych przez Niego ludzi. Zob.
JEROZOLIMA.
PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).
Zagłada wrogów Boga
Dwa rozdziały księgi, nazywane Małą Apokalipsą Izajasza (Iz 34 – 35), zamykają pierwszą część proroctw opisem Bożego sądu i zbawienia. Ich przesłanie nawiązuje do motywów rozwiniętych w poprzednich rozdziałach księgi, ale jednocześnie nabiera ono wyraźnie charakteru eschatologicznego. Odnosi się bowiem już nie tylko do konkretnych wydarzeń historycznych, ale staje się medytacją nad Bożym działaniem w świecie i wyznaniem wiary w tryumf Bożej sprawiedliwości w czasach ostatecznych. Swoją formą i treścią Mała Apokalipsa Izajasza zapowiada więc proroctwa następnych dwóch części księgi (Iz 40 – 55 i 56 – 66) i możliwe, że pochodzi już nie od samego proroka Izajasza, ale od późniejszych redaktorów z okresu po powrocie z wygnania babilońskiego (zob. Wprowadzenie). Małą ApokalipsęIzajasza rozpoczyna obraz powszechnego sądu, w którym wszystkie narody (w. 2), a nawet cały materialny świat (w. 4), zostają wydane na zagładę. W czasie sądu Bożego kara dotyka świat i narody (w. 5) i każdy otrzymuje należną zapłatę (w. 8). Kara, której doświadcza Edom (w. 5), jest zapowiedzią i przykładem losu wszystkich przeciwników Boga (Iz 14,3-21+; 21,1-10+; 25,10-12). Izajasz nie rozwija tematu winy Edomu. Był nią prawdopodobnie jego udział w zniszczeniu i plądrowaniu Jerozolimy w 586 r. przed Chr. (Ps 137,7; Lm 4,21; Ez 35,5). To wydarzenie przypieczętowało bowiem dawne antagonizmy pomiędzy Izraelem a Edomem (1Sm 14,47; 2Sm 8,13; 1Krl 11,14) oraz miało ogromny wpływ na negatywną ocenę, jaką Edomowi wystawiło wielu proroków (np. Ez 25,12-14; 35; 36,5; Am 1,11; Ab 1-21; Ml 1,2-5).
Spustoszenie kraju wrogiego Bogu
Zniszczenie kraju wrogiego Bogu opisane zostaje w słowach, które Księga Rodzaju używa dla opisania zniszczenia Sodomy i Gomory (Rdz 19,23-29). Edom (Iz 34,5n), podobnie jak wcześniej Babilon (Iz 13,19), jest symbolem wszystkich ludzi i narodów lekceważących pochodzące od Boga prawo i sprawiedliwość (Pwt 29,22; Ez 38,22). Wyrok jest nieodwracalny, a jego skutki trwać będą na zawsze (w. 10). Prorok mówi o tym, używając obrazów, którymi wcześniej zapowiadał spustoszenie Babilonu: jego ruiny staną się miejscem odludnym oraz kryjówką dzikich zwierząt (ww. 11-15; por. Iz 13,20-22). Podczas gdy Boże słowo wydobywa świat z pustki i nicości (Rdz 1,2), los tych, którzy odrzucają Boże prawo, na zawsze staje się przeciwieństwem porządku zamierzonego przez Boga (w. 11; por. Jr 4,19-31).
Odwołanie się do proroctwa
Nakaz, aby szukać potwierdzenia dla słów proroctwa, może odnosić się zarówno do wypowiedzi samego Izajasza (np. Iz 13,20-22), jak i do innych pism świętych. Zapowiadały one zniszczenie jako karę za czyny sprzeczne z wolą Stwórcy, przekazaną całemu światu, szczególnie zaś ludowi Bożemu (np. Pwt 28,15; Am 5,11; Mi 6,10-15). Proroctwa Izajasza stały się w następnych wiekach nieustannym punktem odniesienia dla osób szukających zrozumienia wydarzeń, jakie dokonują się wokół nich. Świadczy o tym chociażby kilkakrotne powoływanie się na wcześniejsze przepowiednie (Iz 41,22; 42,9; 45,21) autorów tych fragmentów Księgi Izajasza, które zostały napisane w późniejszym okresie (zob. Wprowadzenie).
Księga Izajasza
Wprowadzenie
Okoliczności powstania
Imię „Izajasz”, w hebrajskim oryginale Jesza‘jahu lub w skrócie Jesza‘ja, znaczy ‘Zbawieniem jest Jahwe [Pan]’ i w znacznej mierze odzwierciedla program działania tego proroka. Swoje posłannictwo pełnił on w burzliwym czasie wojen spowodowanych wzrostem militarnej potęgi Asyrii. Izajasz rozpoczął działalność ok. 740 r. przed Chr. (Iz 6,1) i kontynuował ją co najmniej do 701 r. przed Chr., kiedy Jerozolima została w zaskakujący sposób uratowana od zniszczenia (Iz 37). Według starożytnej tradycji żydowskiej Izajasz poniósł męczeńską śmierć przez przepiłowanie w czasie panowania króla Manassesa (696-642 przed Chr.). Do tej tradycji zdaje się nawiązywać List do Hebrajczyków (Hbr 11,37).
Chociaż wydarzenia wielokrotnie potwierdzały słuszność przewidywań i rad Izajasza, to za życia proroka jego nauczanie nie zostało powszechnie przyjęte (np. Iz 6,9-11; 30,8-11). Proroctwa Izajasza były przechowywane jedynie przez małe grupy jego uczniów (Iz 8,16-20). Dopiero dwieście lat później, podczas wygnania do Babilonii (586 r. przed Chr.), jego przesłanie zostało na nowo odkryte, ponieważ przekonująco objaśniało historię Izraelitów, a zarazem ożywiało nadzieje na przyszłość. Zbiory mów Izajasza, które mogły być częściowo zredagowane jeszcze za jego życia (Iz 8,16; 30,8), zostały wówczas zebrane i uzupełnione o dodatek historyczny (Iz 36 – 39), przekazujący informacje o proroku zawarte w Drugiej Księdze Królewskiej (2Krl 18 – 19). Ponadto do nauczania Izajasza dodano wypowiedzi nieznanych nam z imienia proroków, którzy kontynuowali jego misję w czasie wygnania do Babilonii oraz bezpośrednio po powrocie do Jerozolimy (538 r. przed Chr.).
Treść i teologia księgi
Księga Izajasza składa się zasadniczo z trzech części: 1) Księga sądu nad Judą i Izraelem, zawierająca mowy samego Izajasza oraz dodatek historyczny (Iz 1 – 39); 2) Księga Pocieszenia, napisana w czasie wygnania babilońskiego (Iz 40 – 55); 3) Księga Tryumfu, zbierająca inne wypowiedzi prorockie w okresie od wygnania babilońskiego aż do momentu definitywnego zredagowania całości (Iz 56 – 66). Redaktorzy Księgi Izajasza zebrali istniejące wypowiedzi prorockie i połączyli je w całość.
Księgę można odczytywać jako medytację nad Bożą wiernością i sprawiedliwością objawioną w historii Izraela. Treść księgi stanowi także wezwanie do przemiany własnego życia i postępowania zgodnego z wolą Bożą, aby osiągnąć obiecane zbawienie.
Pierwsza część księgi (Iz 1 – 39), zwana czasami księgą Protoizajasza (z gr. ‘pierwszego Izajasza’), zawiera przede wszystkim wypowiedzi samego Izajasza, skierowane do mieszkańców królestwa Judy. U podstaw nauczania proroka znajdowało się doświadczenie świętości Boga, rozumianej nie tylko jako Jego absolutna wyższość ponad wszelką inną rzeczywistość, lecz także jako doskonałość moralna, która nie toleruje grzechu i zła. Izajasz okazał się również gotów do działania na rzecz zbliżenia Izraelitów do Boga i uznania Jego obecności wśród nich. Najstarsze nauczanie proroka poświęcone było przede wszystkim problemom sprawiedliwości społecznej. Izajasz poddawał krytyce nadmierne bogacenie się wąskiej grupy społeczeństwa; podkreślał, że braku solidarności nie można pogodzić z wiarą Izraela (Iz 1,10-17.21-23; 5,8-25). Sprawiedliwość, której domaga się Bóg, wymaga bowiem poszanowania praw ludzi ubogich i takiego organizowania życia społecznego, aby najsłabsi zostali otoczeni niezbędną troską (Iz 10,1n). Wojna syro-efraimska (734-732 przed Chr.) i coraz mocniejszy napór zaborczej Asyrii przesunął potem punkt ciężkości nauczania Izajasza na kwestie polityczne. Wobec różnorodnych zagrożeń Izajasz przypominał Boże obietnice dane Dawidowi i Jerozolimie.
W kompozycji Protoizajasza na uwagę zasługuje tzw. Księga Emmanuela (Iz 6 – 12). Jej wstęp stanowi opowiadanie o powołaniu Izajasza (Iz 6), zakończenie zaś poetycka pieśń zbawionych (Iz 12). Trzonem zbioru są trzy zapowiedzi królewskiego Mesjasza, który nosi imię Emmanuel (Iz 7; 8; 11). Te ważne proroctwa są dość symetrycznie rozłożone na przestrzeni zbioru, w którym dominującą treścią jest sąd i karcenie narodu z powodu jego grzechów. Radosne zapowiedzi Emmanuela podtrzymują nadzieję i pozwalają wierzyć, że ostatnim słowem Boga do Izraela i ludzkości będzie zbawienie.
Część druga księgi (Iz 40 – 55), zwana Księgą Pocieszenia, napisana została w połowie VI w. przed Chr., podczas wygnania babilońskiego. Jej autorem jest nieznany prorok, umownie nazywany Deuteroizajaszem (z gr. ‘drugim Izajaszem’). W swoim nauczaniu wyciągał on wnioski z wiary, że jest tylko jeden Bóg i że On sam stworzył całą rzeczywistość świata. Według tego proroka, doświadczenie Izraela, który utracił swoją niezależność państwową i został wygnany do Babilonii, należy zrozumieć w świetle objawienia przekazanego w poprzednich wiekach przez proroków oraz w perspektywie pragnienia Boga, aby obdarzyć świat zbawieniem i sprawiedliwością. Prorok interpretował więc najpierw aktualne wydarzenia, ukazując perskiego władcę Cyrusa jako sługę Boga niosącego wybawienie (Iz 41,1-5; 45,1-8; 48,12-15), aby następnie przedstawić obraz idealnego sługi Pana, który obdarzy świat wiecznym zbawieniem przez ofiarę z własnego życia (Iz 45,17; 51,6-8; 53,8-10).
W drugiej części Księgi Izajasza ważne miejsce zajmują cztery utwory liryczne, które stanowią swoistą jedność, zwane Pieśniami o słudze Pana: Iz 42,1-4 (5-9); 49,1-4.5c (5ab.6.8.9a); 50,4-9 (10n); 52,13 – 53,12. Z literackiego punktu widzenia tworzą one rodzaj dramatu, osiągającego punkt kulminacyjny w śmierci i uwielbieniu sługi. Jezus Chrystus i autorzy NT często odwoływali się do tych proroctw, wskazując na ich wypełnienie w misji i odkupieńczej śmierci Jezusa.
Trzecia część (Iz 56 – 66), zwana Księgą Tryumfu, jest określana jako księga Tritoizajasza (z gr. ‘trzeciego Izajasza’). Zebrano w niej wypowiedzi różnych proroków z czasu po powrocie z wygnania. Prorocy ci wyjaśniają i aktualizują przesłanie swoich poprzedników. Rozwijają ich nauczanie na temat miłości Boga i Jego pragnienia, aby zbawić cały świat, oraz podkreślają potrzebę przestrzegania prawa i sprawiedliwości (Iz 56,1).
Księga Izajasza jest niezwykle często cytowana w NT, gdzie niektóre jej wypowiedzi zostały odniesione bezpośrednio do osoby Jezusa Chrystusa (np. Mt 12,17-21; J 1,29). Także samo pojęcie Ewangelii jako dobrej nowiny o zbawieniu ma źródło w tej właśnie księdze (Iz 40,9; 52,7). W Księdze Izajasza pojawia się też wiele innych tematów, które zostały rozwinięte w NT, jak na przykład obraz Boga jako Ojca pełnego miłości, rola Bożego ducha, odnowienie ludu Bożego i poszerzenie go o przedstawicieli wszystkich narodów. Dlatego prorok Izajasz nazywany jest „Ewangelistą Starego Testamentu”.
Dwa rozdziały księgi, nazywane Małą Apokalipsą Izajasza (Iz 34 – 35), zamykają pierwszą część proroctw opisem Bożego sądu i zbawienia. Ich przesłanie nawiązuje do motywów rozwiniętych w poprzednich rozdziałach księgi, ale jednocześnie nabiera ono wyraźnie charakteru eschatologicznego. Odnosi się bowiem już nie tylko do konkretnych wydarzeń historycznych, ale staje się medytacją nad Bożym działaniem w świecie i wyznaniem wiary w tryumf Bożej sprawiedliwości w czasach ostatecznych. Swoją formą i treścią Mała Apokalipsa Izajasza zapowiada więc proroctwa następnych dwóch części księgi (Iz 40 – 55 i 56 – 66) i możliwe, że pochodzi już nie od samego proroka Izajasza, ale od późniejszych redaktorów z okresu po powrocie z wygnania babilońskiego (zob. Wprowadzenie). Małą Apokalipsę Izajasza rozpoczyna obraz powszechnego sądu, w którym wszystkie narody (w. 2), a nawet cały materialny świat (w. 4), zostają wydane na zagładę. W czasie sądu Bożego kara dotyka świat i narody (w. 5) i każdy otrzymuje należną zapłatę (w. 8). Kara, której doświadcza Edom (w. 5), jest zapowiedzią i przykładem losu wszystkich przeciwników Boga (Iz 14,3-21+; 21,1-10+; 25,10-12). Izajasz nie rozwija tematu winy Edomu. Był nią prawdopodobnie jego udział w zniszczeniu i plądrowaniu Jerozolimy w 586 r. przed Chr. (Ps 137,7; Lm 4,21; Ez 35,5). To wydarzenie przypieczętowało bowiem dawne antagonizmy pomiędzy Izraelem a Edomem (1Sm 14,47; 2Sm 8,13; 1Krl 11,14) oraz miało ogromny wpływ na negatywną ocenę, jaką Edomowi wystawiło wielu proroków (np. Ez 25,12-14; 35; 36,5; Am 1,11; Ab 1-21; Ml 1,2-5).