Babilon

501Słowo Pana o Babilonie, o kraju Chaldejskim, przekazane przez proroka Jeremiasza:

2„Ogłoście narodom, niech słyszą!

Uczyńcie znaki, niech się dowiedzą!

Mówcie, nie kryjąc niczego:

«Babilon wzięty!

Bel upokorzony! Marduk rozbity!

Zbezczeszczone jego podobizny

i rozbite jego posągi!».

3Wyruszył bowiem przeciw niemu naród z północy,

który uczyni jego kraj przedmiotem zgrozy.

Nie będzie w nim żadnego mieszkańca,

bo zarówno człowiek, jak i bydło

uciekną w popłochu.

4W tych dniach i w tym czasie – wyroczniaPana

przyjdą Izraelici,

a wraz z nimi Judejczycy.

Będą płakać w drodze.

Będą szukać Pana, swego Boga.

5Będą pytać o Syjon.

Ku niemu zwrócą swe twarze.

Pójdą, aby złączyć się z Panem

wiecznym przymierzem,

o którym już nie zapomną.

6Mój lud był zabłąkaną trzodą.

Zwiedli go jego pasterze,

błąkał się więc po górach,

chodził pośród pagórków,

aż zapomniał o swojej owczarni.

7Wszyscy, którzy znajdowali zagubione owce,

pożerali je,

a ich wrogowie mówili:

«Nie jesteśmy winni,

bo to oni zgrzeszyli przeciw Panu».

Siedzibą sprawiedliwości,

nadzieją ich przodków jest Pan.

8Uciekajcie z Babilonu!

Wyjdźcie z kraju Chaldejczyków!

Bądźcie przywódcami trzody!

9Bo oto Ja wzbudzę

i sprowadzę przeciw Babilonowi

wielką rzeszę narodów

z kraju północnego.

Przeciw niemu ustawią się w szyku bojowym.

Od tamtej strony zostanie zdobyty.

Ich strzały są jak zwycięski wojownik,

który nie biegnie na próżno.

10Chaldea zostanie zdobyta.

Wszyscy, którzy ją złupią,

nasycą się – wyrocznia Pana.

11Cieszcie się i radujcie,

ograbiający moje dziedzictwo!

Skaczcie jak cielęta na trawie

i ryczcie jak bydlęta!

12Zhańbiona będzie wasza matka,

wstydem okryta wasza rodzicielka,

bo stanie się ostatnią wśród narodów,

będzie pustynią, wyschłą ziemią i stepem.

13Z powodu gniewuPana nikt w niej nie zamieszka

i stanie się ona pustkowiem.

Ktokolwiek będzie przechodził przez Babilon,

wpadnie w osłupienie

i jęknie na widok jego klęski.

14Otoczcie zewsząd Babilon,

wszyscy łucznicy!

Strzelajcie w niego,

nie szczędząc strzał,

bo zgrzeszył przeciwko Panu!

15Wznieście zewsząd okrzyk wojenny,

aby się poddał, by zachwiały się jego fundamenty,

a jego mury zostały zburzone.

Jest to bowiem pomsta Pana .

Pomścijcie się na nim!

Tak z nim postąpcie, jak on postąpił z wami.

16Wyniszczcie w Babilonie

siewcę i żniwiarza.

Niech każdy wraca do swego narodu

i ucieka do swojego kraju

przed bezlitosnym mieczem.

17Izrael był owcą zabłąkaną,

lwy go rozszarpały.

Najpierw pożerał go król asyryjski,

a w końcu król babiloński Nabuchodonozor

ogryzł jego kości.

18Dlatego tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela:

Oto dotknę karą króla babilońskiego i jego kraj,

tak jak ukarałem króla asyryjskiego.

19Sprawię, że Izrael wróci na swoje pastwisko,

Będzie się pasł na górze Karmel i w Baszanie,

nasyci się na górze Efraima i w Gileadzie.

20W tych dniach i w tym czasie – wyrocznia Pana

będą szukać winy Izraela,

lecz już jej nie będzie,

grzechów Judy –

lecz już ich nie znajdą,

bo przebaczę tym, których pozostawię.

21Wypraw się przeciwko krajowi Merataim,

przeciwko mieszkańcom Pekod.

Zniszcz i wytęp ich resztę

– wyrocznia Pana.

Zrób dokładnie tak,

jak ci nakazałem.

22W kraju okrzyki wojenne

i wielka ruina.

23Jakże złamany i zniszczony

młot całej ziemi!

Babilon stał się przedmiotem zgrozy

pośród narodów.

24Zastawiłeś na siebie pułapkę

i zostałeś schwytany, Babilonie!

Choć tego nie przewidziałeś,

dopadnięto cię i schwytano,

bo walczyłeś przeciwko Panu.

25Pan otworzył swoją zbrojownię

i wydobył z niej strzały swego gniewu.

Tak! Jest to dzieło

Pana, Boga Zastępów,

w kraju Chaldejczyków.

26Przyjdźcie do niego z krańców ziemi,

otwórzcie jego spichlerze.

Ułóżcie go jak stóg i zniszczcie.

Niech nie zostanie po nim nawet reszta!

27Zarżnijcie całe jego bydło,

niech idzie na rzeź!

Biada im, bo nadszedł ich dzień,

czas kary na nich.

28Lecz oto słychać zbiegów i ocalałych

z kraju babilońskiego,

którzy oznajmiają na Syjonie

karę Pana, naszego Boga,

pomstę za Jego świątynię.

29Zwołajcie przeciwko Babilonowi łuczników,

wszystkich napinających łuki.

Oblegajcie go dokoła,

aby nikt nie mógł uciec.

Odpłaćcie im według ich czynów.

Postąpcie z nim tak, jak on postępował,

gdyż był zuchwały wobec Pana,

Świętego Izraela.

30Padną jego młodzieńcy na placach.

W tym dniu polegną wszyscy walczący

– wyrocznia Pana.

31Oto Ja jestem przeciw tobie, pyszałku

– wyrocznia Pana, Boga Zastępów –

gdyż nadszedł twój dzień,

czas kary na ciebie.

32Potknie się pyszałek i upadnie,

i nikt go nie podniesie.

Wzniecę ogień w jego miastach,

aby spalił wszystko dokoła.

33Tak mówi Pan Zastępów:

Izraelici wraz z Judejczykami

cierpią ucisk.

Wszyscy, którzy wzięli ich do niewoli,

trzymają ich i nie chcą wypuścić.

34Lecz mocny jest ich wybawca –

Jego imię to Pan Zastępów.

Na pewno będzie bronił ich sprawy,

aby dać pokój krajowi,

a niepokój mieszkańcom Babilonu.

35Miecz przeciwko Chaldejczykom

– wyrocznia Pana

i przeciwko mieszkańcom Babilonu,

przeciwko książętom i mędrcom.

36Miecz przeciwko wróżbitom

niech ujawni się ich głupota!

Miecz Jego przeciw bohaterom –

niech uciekają w popłochu!

37Miecz przeciw jego koniom,

przeciwko jego rydwanom,

przeciwko całemu tłumowi –

niech się staną jak kobiety!

Miecz przeciw jego skarbcom –

niech będą zrabowane!

38Miecz przeciwko jego wodom –

niech wyschną!

Bo jest to kraj bożków

rozkoszujący się straszydłami!

39Dlatego błąkać się tam będą dzikie zwierzęta pustyni,

będą w nim przebywać strusie.

Nikt nigdy tam nie zamieszka

i nie osiedli się po wieczne czasy.

40Jak po straszliwym zniszczeniu Sodomy i Gomory

oraz sąsiednich miast – wyrocznia Pana

tak i tam nikt nie zamieszka

i nie osiedli się tam żaden człowiek.

41Oto nadchodzi lud z północy, naród wielki,

i liczni królowie powstają z krańców ziemi.

42Mocno trzymają łuki i włócznie.

Są okrutni i bezlitośni.

Ich wrzawa jak huczące morze.

Galopują na koniach,

ustawiają się w szyk bojowy

przeciwko tobie, córko Babilonu.

43Król Babilonu usłyszał wieść o nich,

opadł go strach,

lęk go ogarnął

jak bóle rodzącą kobietę.

44Jak lew wynurza się z doliny Jordanu

na zielone pastwisko,

tak Ja w okamgnieniu wypłoszę ich stamtąd

i ustanowię nad nim mojego wybrańca.

Bo któż jest Mi równy?

Kto może na sąd Mnie wezwać?

Jaki pasterz ostoi się przede Mną?

45Dlatego posłuchajcie,

co Pan postanowił przeciw Babilonowi

i co zamierzył przeciwko Chaldejczykom:

całe stado, aż do ostatniej owcy, zostanie wywleczone

i spustoszone będą ich siedziby.

46Na wieść o upadku Babilonu zadrży ziemia

i rozlegnie się krzyk wśród narodów.


znaki – zob. Jr 4,6+.


Bel, Marduk – dwa różne imiona głównego bóstwa Babilonii.


wieczne przymierze – u Jeremiasza jest to zapowiedź Nowego Przymierza (zob. Słownik) z Bogiem, które w przeciwieństwie do pierwszego nie będzie miało końca (Jr 31,31+; 32,40).


Skaczcie... jak bydlęta – prawdopodobnie jest to metaforyczny opis szaleńczego tańca żałobnego Babilończyków, gdyż ich miasto już nigdy nie podniesie się z ruin.


wasza matka – czyli Babilon.


pomsta Pana zob. Jr 5,9+.


król asyryjski – Salmanassar, który w 722 r. przed Chr. zdobył Samarię, a Izraelitów przesiedlił do Asyrii, z której już nie powrócili (2Krl 17,1-6). W wyniku tych działań izraelskie Królestwo Północne przestało istnieć.


Nabuchodonozor – zob. Jr 21,2+.


Karmel – zob. Jr 46,18+.


Baszan – zob. Jr 22,20+.


Merataim – moczary nad Zatoką Perską, u ujścia rzek Eufratu i Tygrysu.


Pekod – plemię zamieszkujące tereny na południowy wschód od Babilonu.


mój wybraniec – chodzi o króla perskiego Cyrusa, który w 539 r. przed Chr. podbił Babilonię i włączył ją do swojego imperium.


PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).


BABILON, BABILONIA (hebr. babel, akad. bab ili - ‘brama boga’) - akadyjska nazwa największego miasta Mezopotamii. W Piśmie Świętym słowo to oznacza zarówno państwo babilońskie [nazywane również Szinear (np. Rdz 11,2; Iz 11,11) lub krajem Chaldejczyków (np. Iz 23,13; Jr 24,5)], jak również jego stolicę - Babilon. Państwo to leżało na terenie dzisiejszego Iraku, między Eufratem i Tygrysem, i było zasiedlone przez semickich Sumerów i Akadyjczyków. Najstarsze ślady osiadłego życia w Babilonii sięgają szóstego tysiąclecia przed Chr. Państwo babilońskie powstało na tych terenach w XIX w. przed Chr. Położenie na północnym krańcu obszarów zalewowych Eufratu dawało Babilonowi możliwość kontrolowania głównych dróg handlowych na Bliskim Wschodzie. Najbardziej znanym królem z pierwszych wieków jego istnienia jest Hammurabi (1792-1750 przed Chr.), twórca słynnego kodeksu regulującego życie społeczne. Okres starobabiloński to również czas prężnego rozwoju na tym terenie literatury zapisywanej pismem klinowym i nauki, zwłaszcza astronomii i astrologii. W XVI w. przed Chr. Babilonia została zdobyta przez Chetytów i znalazła się pod panowaniem dynastii Kasztów. Nowy okres jej rozkwitu rozpoczął się w połowie VIII w. przed Chr. za panowania Nabonassara. Za twórcę państwa nowobabilońskiego uważa się Nabopolassara, króla Chaldejczyków (625-605 przed Chr.). Terytorium Babilonii obejmowało wówczas całą Azję Przednią, a jej stolica stała się naukowym i politycznym centrum starożytnego świata. Następca Nabopolassara Nabuchodonozor II (605-562 przed Chr.) zajął Judę i zburzył Jerozolimę wraz ze świątynią (587/586 r. przed Chr.), a ludność izraelską deportował do Babilonii. W 539 r. przed Chr. państwo babilońskie zostało podbite przez władcę perskiego, Cyrusa Wielkiego. Z rąk perskich tereny te przeszły pod panowanie helleńskie, a w końcu przypadły w udziale Seleucydom. Zauważa się liczne podobieństwa pomiędzy tekstami ST a literaturą babilońską i chaldejską.


PROROK (hebr. nawi - ‘nawoływać’, ‘zwiastować’) - człowiek przemawiający w imieniu Boga i z Jego polecenia. Profetyzm był praktyką znaną także w innych religiach starożytnego Wschodu. Proroków izraelskich wyróżnia jednak fakt odejścia przez nich od praktyk zmierzających do uzyskania stanów ekstatycznych przy pomocy muzyki, tańca lub środków odurzających. W czasach ST zjawisko profetyzmu było bardzo rozpowszechnione, a nawet zinstytucjonalizowane. Władcy mieli swoich urzędowych proroków, istniały też całe grupy proroków (np. uczniowie Eliasza), a nawet szkoły prorockie. Największe znaczenie dla Izraela mieli prorocy charyzmatyczni, niezwiązani z żadną instytucją, niezależni od królów i od miejsc kultu. Ich charakterystyczną cechą był fakt powołania przez Boga i świadomość powierzonej im misji (np. Wj 7,1n, Jr 15,19). Zadaniem proroków było przekazywanie słów, które otrzymali od Boga. Głoszenie woli Bożej odbywało się ustnie, a księgi prorockie ST są późniejszym, w stosunku do działalności proroków, zapisem danego im objawienia. W okresie przesiedlenia babilońskiego teksty zapisanych objawień zaczęto łączyć w jeden zbiór nazwany Prorocy. W NT tytuł proroka odnoszony jest do Jana Chrzciciela i do samego Jezusa (np. J 6,14). Dar proroctwa jest również jednym z darów Ducha świętego, wyrażającym się w objawianiu tajemnic, napominaniu, pocieszaniu i budowaniu wspólnoty (1Kor 12,28n).


WYROCZNIA - w Piśmie Świętym jest to informacja lub przesłanie, które Bóg kieruje do człowieka lub do całej społeczności. Często wyrocznia jest odpowiedzią na postawione przez człowieka pytanie lub stanowi szczególną interwencję Boga, który objawiając swoją wolę, kieruje losami świata. W Piśmie Świętym mamy ukazane trzy sposoby otrzymywania wyroczni: 1) w czasie snu (np. Rdz 40,8nn; 1Sm 15,16; Mt 1,20-24); 2) pod wpływem natchnienia lub w widzeniu (np. 1Sm 8,21n; 9,17; Ez 2,1nn; Dz 9,10nn); 3) przez rzucanie losów (np. Wj 28,30; Joz 7,16nn; 1Sm 14,41nn; Dz 1,26). W ciągu dziejów Izraela istniały wyznaczone miejsca i osoby umożliwiające otrzymanie wyroczni od Boga. Szczególnymi przekazicielami Bożych wyroków byli charyzmatyczni prorocy. Władcy na dworach mieli zazwyczaj kogoś, kto przekazywał Bożą wolę i głos takiego człowieka brano pod uwagę na przykład w organizacji wypraw wojennych (np. 2Krn 18,3nn). Prawo zabraniało Żydom stosowania jakichkolwiek praktyk magicznych, którymi często posługiwali się ludzie przekazujący wyrocznie w społecznościach pogańskich. Bóg sam przekazywał swoje objawienie w sposób pewny i jednoznaczny i nie miało to nic wspólnego z praktyką magiczną czy wróżbiarską.


SYJON - początkowo nazwa południowo-wschodniego wzgórza Jerozolimy, na którym stała, zdobyta przez Dawida, twierdza Jebusytów. Na cześć zwycięzcy miejsce to nazwano Miastem Dawida (2Sm 5,7). W Biblii określenie Syjon często ma sens metaforyczny. Występuje jako synonim całej Jerozolimy. Oznacza świętą górę, którą Bóg wybrał na swoje mieszkanie ( Hbr 12,22). Prorocy widzieli w Syjonie miejsce, w którym dokona się zbawienie (Iz 2,2-4). W NT nazwa Syjon funkcjonuje jako synonim niebieskiego Jeruzalem (Hbr 12,22; Ap 14,1), czyli miejsca przebywania Boga i odkupionych przez Niego ludzi. Zob.

JEROZOLIMA.

GNIEW BOŻY - zwrot wskazujący na to, że Bóg, będąc doskonale sprawiedliwy i święty, odrzuca wszystko, co sprzeciwia się świętości. Autorzy biblijni, opowiadając różne wydarzenia, używają zwrotu gniew Boga, aby uzmysłowić ludziom, jak wielkim złem jest grzech i nieposłuszeństwo wobec Bożego prawa. Zwrot ten ukazuje więc nie tyle dosłowną reakcję Boga na ludzkie działanie, ile ma być bodźcem do opamiętania się człowieka. W tym kontekście gniewu Boga nie można porównywać do ludzkiej reakcji gniewu, w której człowiek pod wpływem doznanego zła lub krzywdy przeżywa wzburzenie, a nawet pojawia się w nim chęć odwetu lub zemsty. Już w ST, w równym stopniu co gniew Boga, podkreślone jest Jego miłosierdzie (np. Ps 103,8nn). Idea ta jest także wyraźnie obecna w NT. Jezus, spotykając się z zatwardziałością ludzi, okazywał wzburzenie i gniew, które miały prowadzić do opamiętania się grzeszników (np. Mk 3,5; J 2,13-17). Istotą misji Jezusa było jednak bezgraniczne miłosierdzie, w którym wyraziła się miłość Boga do całego stworzenia (np. J 3,16; 12,47). Gniew Boży, szczególnie w nauczaniu Pawła Apostoła, odnosi się do końca czasów, kiedy Bóg sprawiedliwie osądzi każdego człowieka. Apostoł przestrzega, że nieposłuszeństwo Bogu ściąga na człowieka Jego gniew (np. Rz 1,18). Nadzieja ludzka polega na tym, że mocniejsza od Bożego gniewu jest Jego miłość, gdyż On sam jest miłością (1J 4,8). Rola Jezusa polega na wzięciu gniewu Bożego na siebie (np. Kol 1,20; 2,14), dlatego obawiać się gniewu Boga mogą jedynie ci, którzy nie chcą uwierzyć w Chrystusa i odrzucają Jego miłość. Zob.

KARA BOŻA.

PAN ZASTĘPÓW - jedno z imion Boga. Słowo zastępy obejmuje wszystkie siły, które działają w świecie, realizując Boże rozkazy i polecenia. Bóg w rozumieniu Izraelitów był dowódcą wojsk ziemskich - armii żydowskiej, a także wojsk niebieskich tworzonych przez aniołów. Przekonanie to znalazło wyraz w zwyczaju zabierania na wyprawy wojenne Arki Przymierza - znaku obecności Boga pośród ludu. Starożytny przekład Biblii na jęz. gr. tłumaczył ten zwrot często jako ‘Pan Wszechmocny’ i w takiej formie pojawia się on w NT (np. 2Kor 6,18; Ap 4,8). Zob.

ARKA PRZYMIERZA.

KARA BOŻA - w Piśmie Świętym obecny jest obraz Boga rozgniewanego, który karze człowieka za jego złe czyny (np. Ps 94,2). Aby właściwie zrozumieć sens kary Bożej, należy odczytać ją w perspektywie teologicznej. Wskazywanie na karę Bożą uzmysławia człowiekowi trzy ważne rzeczywistości: człowiek jest istotą grzeszną, w życiu ludzkim konieczne jest nawracanie się, Bóg jest sędzią i zbawcą stworzenia. Chociaż Bóg jest najwyższym sędzią ludzkiego postępowania i gwarantem sprawiedliwości, to jednak rozumienie Jego działania nie może być sprowadzone do prostego nagradzania lub karania człowieka przez zapewnienie mu ziemskiego powodzenia za dobre postępowanie albo sprowadzenie na niego nieszczęścia w życiu osobistym, rodzinnym czy społecznym, gdy popełnił on zło. Boże działanie zawsze pozostaje tajemn icą (np. Prz 30,2-5; Iz 29,13n; 1Kor 1,19-21). Istotą kary Bożej jest pozwolenie na to, aby człowiek poniósł konsekwencje swoich złych wyborów. Kara Boża nie może być więc rozumiana jako odwet Boga na człowieku. Jej cel jest przede wszystkim wychowawczy, aby człowiek uświadomił sobie swoje oddalenie od Boga i na przyszłość zaniechał czynienia zła. Bóg w swojej mądrości przede wszystkim prowadzi człowieka do pełnego rozwoju i na różne sposoby uczy go, jak poznawać prawdę, dobro i piękno oraz jak żyć według zasad miłości i sprawiedliwości (np. Łk 13,1-9; 19,2-10; J 8,3-11). Bóg objawia się człowiekowi przede wszystkim jako miłosierny Stwórca. W zależności od nastawienia człowieka doświadczającego kary, może mieć ona dwojaki skutek: albo człowiek biernie przyjmie potępiający wyrok i nie wyciągnie żadnych wniosków z doświadczenia, które go spotkało, albo zobaczy w karze wezwanie do przemiany i powróci do Boga (np. Łk 15,14-20). Kara Boża, wpisana w zbawczy plan Boga, jest więc skutecznym środkiem pomagającym człowiekowi trwać przy Nim i mimo grzechu nieustannie do Niego wracać. W oparciu o Pismo σwięte wykształciła się idea kary, która trwa nawet po śmierci człowieka (np. Mt 10,28; 18,9; 25,41; J 5,29; Jud 4). Może być ona czasowa, aby człowiek dopełnił swojego oczyszczenia ze zła popełnionego za życia ziemskiego (np. 1Kor 3,12-15), ale też może trwać wiecznie, jeśli człowiek w sposób świadomy i bezwzględny odrzuca Boga i Jego miłosierdzie (np. Mk 9,47n). Zob.

GNIEW BOŻY.

GRZECH - postawa człowieka przeciwna woli, jaką Bóg ma wobec swojego stworzenia, którą przekazał człowiekowi w prawie naturalnym i objawił w ustanowionych przez siebie przykazaniach. Autorzy ksiąg biblijnych stosują wiele pojęć, za pomocą których opisują rzeczywistość grzechu. Grzech jest rozumiany przede wszystkim jako akt buntu przeciwko Bogu, wyrażający się w świadomym i dobrowolnym zanegowaniu Jego panowania (Rdz 3,1-7). Zawsze towarzyszy mu próba postawienia kogoś lub czegoś na miejscu Boga. Dlatego każdy przejaw grzechu w swojej istocie jest aktem bałwochwalstwa (Rz 1,18 - 3,20). Konsekwencją buntu przeciwko Bogu jest pogwałcenie Jego praw, co księgi Pisma Świętego oddają obrazowym wyrażeniem: chybienie celu. Inny sposób opisywania rzeczywistości grzechu w Piśmie Świętym polega na przedstawianiu go w kategoriach obrazy Boga, przestępstwa, które pociąga za sobą winę i karę. Autorzy NT rozumieją grzech również jako dług, który człowiek zaciąga względem Boga (np. Mt 6,12-15; Łk 7,40-43; Kol 2,14). Apostoł Paweł, omawiając w Liście do Rzymian (Rz 5 - 7) genezę grzechu i śmierci, odwołuje się do obrazów zawartych w Księdze Rodzaju (Rdz 3,1nn). Powszechne nieposłuszeństwo ludzi, ukazane w grzechu Adama, zostało odkupione Męką i Śmiercią Jezusa. Tryumf Chrystusa nad grzechem i śmiercią otworzył ludziom drogę do Boga i życia wiecznego. Zob.

ADAM.

ŚWIĄTYNIA - budowla wzniesiona w Jerozolimie, w której złożono Arkę Przymierza, symbol obecności Boga pośród ludu izraelskiego. Stanowiła centrum życia religijnego i społecznego Izraela od czasów monarchii (X w. przed Chr.) aż do jej ostatecznego zburzenia w 70 r. po Chr. Po raz pierwszy zbudowano ją w ok. 960 r. przed Chr., za panowania Salomona (965-926 przed Chr.) na wzgórzu Moria w Jerozolimie, na którym Abraham miał złożyć ofiarę ze swojego syna Izaaka. Ta świątynia została zburzona przez Babilończyków w 586 r. przed Chr. Odbudowano ją po powrocie z przesiedlenia babilońskiego (ok. 520 r. przed Chr.), ale nie było już w niej Arki Przymierza, zabranej prawdopodobnie przez Babilończyków. Drugą rekonstrukcję przeprowadził Herod Wielki, który w ramach prowadzonych z ogromnym rozmachem prac architektonicznych przywrócił jej dawną świetność. Kilka lat po zakończeniu odbudowy, Rzymianie, tłumiąc żydowskie powstanie w 70 r. po Chr., spalili doszczętnie świątynne budynki. Według opisu z 1Krl 6 - 9, świątynię zbudowano na planie prostokąta o wymiarach ok. na i podzielono na trzy części: przedsionek, nawę główną, zwaną miejscem świętym, i wydzielone zasłonami miejsce najświętsze, w którym przechowywano Arkę Przymierza. Świątynia była oddzielona dziedzińcem od pałacu królewskiego, a cały kompleks budynków usytuowano na wielkim placu otoczonym murem. Przed świątynią stał wielki ołtarz ofiarny. Jej wnętrze wyłożone było drewnem cedrowym pokrytym złotem. Umieszczono tam złoty ołtarz, dziesięć złotych świeczników i sprzęty liturgiczne. Do wnętrza świątyni mogli wchodzić tylko wybrani, a do miejsca najświętszego wyłącznie najwyższy kapłan, raz w roku. Na terenie świątynnym składano codzienne ofiary całopalenia i kadzenia. Każdy Żyd przynajmniej raz w roku miał obowiązek odbyć pielgrzymkę do świątyni. Jezus aprobował świątynne praktyki, sam w nich uczestniczył, ale potępiał przesadny formalizm (Łk 22,50) i zapowiedział jej zniszczenie (Mt 23,38n). Zob.

ARKA PRZYMIERZA,

MIEJSCE NAJŚWIĘTSZE,

MIEJSCE ŚWIĘTE,

MIESZKANIE.

WRÓŻBITA, WRÓŻBIARSTWO- środki i praktyki, za pomocą których ludzie otrzymują informacje niedostępne w zwyczajny sposób lub wywołują działanie ponadludzkich mocy. Zaliczyć do nich można: wróżby, zaklęcia, przywoływ anie duchów zmarłych, jasnowidzenie itp. Praktyki magiczne były i są rozpowszechnione we wszystkich kulturach, a świadectwa o nich można znaleźć już w najstarszych Źródłach napisanych przez człowieka (np. Pwt 18,14; Dz 8,9nn). ST dowodzi, że magia była praktykowana także w Izraelu (Kpł 19,26; Pwt 18,10-13; 1Sm 28,7nn). W Piśmie Świętym wszystkie praktyki magiczne są jednoznacznie potępione, ponieważ zawsze u ich podstaw leży sprzeniewierzenie się Bogu. W czasach ST za uprawianie praktyk magicznych groziła śmierć (np. Wj 22,17). Równie stanowczo magia została potępiona w NT. Apostoł Paweł zalicza ją do grzechów, które nie pozwalają wejść do królestwa Bożego (Ga 5,20n).


JORDAN - najdłuższa i największa rzeka Palestyny, a także najniżej położona rzeka świata. Znaczna część koryta Jordanu znajduje się poniżej poziomu morza. Swój początek bierze z czterech Źródeł znajdujących się u stóp Hermonu, których wody łączą się ze sobą w północnej części doliny Hule. Jordan wpada do Jeziora Galilejskiego, a następnie meandrycznymi zakolami płynie na południe, by znaleŹć swoje ujście w Morzu Martwym (np. Rdz 14,3). Na odcinku , który w linii prostej łączy Jezioro Galilejskie i Morze Martwe, Jordan ma długości. Rzeka ta stanowi główne Źródło życiodajnej wody i centralny element palestyńskiego krajobrazu. Nad Jordanem rozegrało się wiele wydarzeń istotnych dla historii zbawienia, z których najważniejsze to wejście do Ziemi Obiecanej Izraelitów wracających z niewoli egipskiej (Joz 3 - 4) oraz chrzest Jezusa, który oznaczał rozpoczęcie przez Niego publicznej działalności (np. Mt 3,13-17).


Babilon
Obszerna wyrocznia dotycząca Babilonii kończy serię wystąpień przeciw narodom. W rzeczywistości to mocarstwo upadnie w 539 r. przed Chr. podbite przez Persję. Prorok odczytuje przyszłe wydarzenia w świetle Bożych planów i choć wcześniej wzywał swoich rodaków do poddania się Babilonii, aby w ten sposób uratowali własne życie i przetrwali jako naród, teraz w upadku czekającym to potężne imperium widzi słuszną karę za wszelkie niegodziwości, jakich się dopuszczało. Zapomniało ono bowiem, że jest tylko wykonawcą woli Boga, który kieruje historią i wymierza sprawiedliwość wszystkim narodom, w tym także Izraelowi. Tymczasem Babilon, chcąc samodzielnie decydować o ludzkich losach, postawił siebie na miejscu Boga i w ten sposób dopuścił się bałwochwalstwa, które musiało spotkać się z Bożą reakcją, nazwaną tutaj pomstą (Jr 50,15.28; 51,6.11). Stąd zapowiedź sądnego miecza Pańskiego (Jr 50,35-38), który ma zrównać status Babilonu z losem Sodomy i Gomory. Historycznie tę rolę odegrają Persowie, którzy jednak okażą się mniej okrutni, niż to wynika z przedstawianych tu scen grozy. Jednocześnie pobrzmiewa w tym fragmencie nuta nadziei dla wygnańców, którzy wreszcie będą mogli wrócić do ojczystej ziemi i zawrzeć z Bogiem zapowiadane już wcześniej wieczne przymierze (Jr 50,5; zob. Jr 31,31-34). A wszystko to będzie możliwe dzięki temu, że wybaczył winy Judzie i Izraelowi. Cały ten długi fragment jest zbudowany w sposób charakterystyczny dla starożytnej poezji semickiej, gdzie często powracają te same tematy i myśli. Dlatego spotykamy się tu z licznymi powtórzeniami znanych już obrazów, które podkreślają nieuchronność i całkowitość zagłady Babilonu.

Księga Jeremiasza
Wprowadzenie
Okoliczności powstania
Prorok Jeremiasz, współczesny Sofoniaszowi, Nahumowi i Habakukowi, pochodził z lewickiej miejscowości Anatot na terytorium Beniamina. Był kapłanem, choć na podstawie napisanej przez niego księgi, będącej jedynym źródłem informacji o jego życiu, można wnioskować, że faktycznie nigdy nie sprawował funkcji kapłańskich. Z oporami przyjął posługę proroka, do której został powołany w 627/626 r. przed Chr. (Jr 1,2), ale pełnił ją z całkowitym oddaniem i ofiarnością do 586/585 r. przed Chr. Wtedy to, po upadku Jerozolimy (586 r. przed Chr), został uprowadzony przez swych rodaków do Egiptu (Jr 43,4-7), gdzie wygłosił ostatnią wyrocznię (Jr 44). Za życia uznawany za bluźniercę i zdrajcę narodu (Jr 26,7-9), po śmierci przeszedł do historii jako wielki orędownik u Boga (2Mch 15,14-16).
Księga Jeremiasza wyróżnia się obrazowością i żywością opisów, bogatym słownictwem, niepowtarzalnym stylem, dużą różnorodnością form literackich i bardzo emocjonalnym podejściem autora. Obecnie znane są dwie wersje tekstu Księgi Jeremiasza: hebrajska, powszechnie uważana za autentyczną, oraz grecka (LXX), krótsza i uchodząca za starszą, bardzo pomocną w ustalaniu sensu tych fragmentów tekstu hebrajskiego, które w ciągu wieków uległy pewnemu zniekształceniu. Niemałą trudność sprawia prześledzenie historii kształtowania się tekstu, którego pierwsza wersja już za życia proroka została zniszczona (Jr 36). Odnosi się wrażenie, że ostatniego redaktora lub redaktorów nie interesowała chronologia przekazanych wyroczni ani ich logiczne następstwo. Stąd w Księdze Jeremiasza można odnaleźć dość swobodnie przemieszane wyrocznie prorockie przeciw Judzie i Jerozolimie oraz przeciwko innym narodom, fragmenty autobiograficzne pochodzące od samego Jeremiasza i partie biograficzne, napisane prawdopodobnie przez Barucha, jego sekretarza. Przypuszcza się, że początkowo słowa Jeremiasza krążyły w formie małych zbiorów. Pierwszy taki zbiór obejmował wyrocznie z lat 636-605 przed Chr., zawarte obecnie w Jr 1 – 25, a spisane przez Barucha pod dyktando proroka (Jr 36,2-32). Później włączono do niego także proroctwa z lat 604-587 (Jr 26 – 36). Drugi zbiór tworzyły wyrocznie przeciw obcym narodom, pochodzące z różnych okresów działalności Jeremiasza (Jr 25,14-38 i 46,1 – 51,58). Trzecią część stanowiły mowy zawarte w tak zwanej Księdze Pociech (Jr 30 – 33), a czwartą – szczegóły biograficzne (Jr 19,2 – 20,6; 26; 36,28n; 34,8-22; 37 – 44; 45,1-5; 51,59-64), czyli wspomnienia Barucha, które ten zakończył spisywać w Egipcie (Jr 43,6). Ostateczny etap formowania się Księgi Jeremiasza przypada na okres niewoli babilońskiej, gdzie prawdopodobnie dołączono wyrocznie przeciw Babilonowi (Jr 50,1 – 51,58) oraz tekst biograficzny Barucha (Jr 51,59-64).
Treść i teologia
Pod względem treści Księgę Jeremiasza można najogólniej podzielić na sześć zasadniczych części: wyrocznie przeciw Judzie i Jerozolimie (Jr 1,1 – 25,13); wprowadzenie do wyroczni o narodach obcych (Jr 25,14-38); wyrocznie zapowiadające pomyślność (Jr 26,1 – 35,19); cierpienia Jeremiasza (Jr 36,1 – 45,5); wyrocznie o narodach obcych (Jr 46,1 – 51,64) oraz opowiadanie o upadku Jerozolimy i przesiedleniu Judejczyków (Jr 52,1-34).
Księga Jeremiasza ma dużą wartość teologiczną. Przede wszystkim wyjaśnia pojęcie grzechu jako buntu przeciw Bogu. Przyczyn niewierności przymierzu, formalizmu religijnego, bałwochwalstwa, braku miłosierdzia względem bliźnich, jak również zawierania przymierzy politycznych osłabiających życie religijne narodu, prorok upatrywał w braku chęci poznania Boga (np. Jr 4,22; 5,23n; 9,23). Możliwą drogą wyjścia z tej choroby dotykającej cały naród było – według Jeremiasza – uniezależnienie się od politycznych powiązań z instytucjami, które sprawiały, że nie był on w stanie sprostać wymaganiom Bożego Prawa. Dzięki głębokiemu życiu duchowemu, nieustannemu kontaktowi z Bogiem i doświadczeniom mistycznym (np. Jr 15,10-19; 20,7-9.11-13) prorok widział gruntowne odrodzenie narodu w nowej formie religii, jaką miało przynieść Nowe Przymierze (31,31-34). Ta religia serca (Jr 27,7) miała być darem Boga, którego On darmo i łaskawie udzieli człowiekowi. Mówiąc o odrodzeniu wewnętrznym, prorok miał na uwadze cały naród wybrany, nie tylko Judę, ale także Izraela, który w jego czasach był już od stu lat pozbawiony niepodległości i żył w diasporze. Jeremiasz zapowiada również udział obcych narodów w tym odradzającym działaniu Boga (np. Jr 3,17; 12,15-17; 16,19-21). Zbawienie ofiarowane w czasach mesjańskich nie ma tu jednak cech cudownej przemiany, jak np. w Ez 47, ale trzyma się tradycyjnej wizji, odwołującej się do powrotu z niewoli (np. Jr 3,12.14), odbudowy kraju (Jr 24,6; 30,10; 31,4.24), liczebnego wzrostu narodu (Jr 33,10-13), rządów potomka Dawida (Jr 23,5). To odrodzenie dokona się przede wszystkim w Ziemi Obiecanej, gdzie centralne miejsce zajmuje Jerozolima‑Syjon (Jr 31,23n.38-40). Nastąpi to jednak dopiero po pełnym zadośćuczynieniu, które już zostało zapoczątkowane przez obecne cierpienia narodu wybranego związane z utratą ziemi, upadkiem Jerozolimy, przesiedleniem i niewolą (Jr 24,5; 29,10-14; 32,40-42).
Teologia Księgi Jeremiasza nie tworzy jakiegoś zwartego systemu, ale jest zaczynem, który wpłynął na późniejsze pokolenia. Prorok świadomie ukierunkowywał swoich współczesnych w stronę nowego rozumienia Bożego planu, faktycznie zapoczątkowanego przez Nowy Testament. W ten sposób – również z powodu swoich cierpień – stał się figurą Chrystusa, cierpiącego Mesjasza, twórcy Nowego Przymierza.