Apel o nawrócenie

21Zgromadźcie się i zbierzcie – narodzie bezwstydny! –

2zanim was nie rozpędzą

jak plewę, która w końcu znika.

Zanim was dosięgnie

żar gniewuPana ,

zanim was dosięgnie

dzień gniewu Pana.

3Szukajcie Pana, wszyscy ubodzy tej ziemia,

którzy wypełnialiście Jego ustawy.

Szukajcie sprawiedliwości, szukajcie pokory,

a może się ukryjecie

w dniu gniewu Pana.

Sąd nad Filistynami

4Gaza będzie opuszczona,

Aszkelon spustoszony.

Aszdod w samo południe będzie wypędzony,

Ekron zaś wykorzeniony.

5Biada mieszkańcom wybrzeża morskiego,

ludowi kreteńskiemu!

Oto słowa Pana przeciwko wam:

„Kanaanie, ziemio filistyńska,

wyniszczę cię – do ostatniego mieszkańca!”.

6Wybrzeże morskie zamienię w pastwiska,

legowiska dla pasterzy

i w zagrody dla bydła.

7Wybrzeże to przypadnie reszcie domu Judy.

Tam będą wypasać swoje stada,

a wieczorem odpoczywać w domach Aszkelonu.

Pan Bóg bowiem ich nawiedzi

i zatroszczy się o nich!

Sąd nad Moabitami i Ammonitami

8Słyszałem obelgi Moabu

i szyderstwa Ammonitów,

gdy urągali mojemu ludowi

i chełpili się swoją posiadłością.

9Dlatego, na moje życie!

– wyroczniaPana Zastępów, Boga Izraela

Moab stanie się jak Sodoma,

a Ammonici jak Gomora

– siedliskiem ostu i dołem soli,

spustoszeniem na wieki.

Złupi ich reszta mojego ludu,

a pozostali z mojego narodu ich posiądą.

10Taki los spotka ich za pychę,

za to, że urągali ludowi Pana Zastępów

i wywyższali się nad niego.

11Pan napełni ich strachem,

gdy zniszczy wszystkie bożki na ziemi.

Wszystkie ludy zamieszkujące wyspy pogańskie oddadzą Mu pokłon,

każdy ze swojego miejsca.

Sąd nad Egipcjanami i Asyryjczykami

12Także wy, Kuszyci,

będziecie przebici moim mieczem.

13Wyciągnie swoją rękę przeciwko północy

i zniszczy Asyrię,

Niniwę obróci w pustkowie,

w kraj suchy, jak pustynię.

14Wylegiwać się będą w nim stada,

wszelkie gatunki zwierząt,

od pelikana do jeża,

i będą nocować na głowicach jej kolumn.

Sowa zahuczy w oknie,

a kruk zakracze na progu,

gdyż cedr został wyrwany.

15Oto wesołe miasto,

które czuło się bezpieczne

i mówiło w swoim sercu:

„Nikt mi nie dorówna!”.

Jak więc stało się pustkowiem,

legowiskiem zwierząt?

Każdy, kto będzie przechodził,

zagwiżdże i machnie ręką.


wąż – zwierzę to posiada bogatą symbolikę. Tutaj jest symbolem rzeczywistości wrogiej człowiekowi. Symbol węża może się m.in. odnosić do kananejskiego boga Baala (zob. Słownik), którego uważano za sprawcę płodności i żyzności. Izraelici często ulegali jego urokowi, czemu stanowczo sprzeciwiali się prorocy. Sytuacja ta mogła posłużyć autorowi za inspirację w jego refleksji nad istotą zła.


Gaza – jedno z głównych miast Filistei, położone ok. 5 km od brzegu Morza Śródziemnego.


Aszkelon – miasto filistyńskie, położone 19 km na północ od Gazy.


Aszdod – miasto filistyńskie, położone na wybrzeżu Morza Śródziemnego.


południe –  czas największego upału.


Ekron – miasto filistyńskie, położone ok. 45 km na zachód od Jerozolimy.


lud kreteński – chodzi o Filistynów (zob. Słownik).


Sodoma… Gomora – zagłada tych miast stała się przysłowiowa. W Piśmie Świętym porównanie do tych miast było symbolem całkowitego unicestwienia z powodu ogromu grzechów (Pwt 29,22; Iz 13,19; Jr 49,18; 50,40; Am 4,11; Mt 10,15; 11,24; 2P 2,6; Jud 7).


dół soli – obraz całkowitego wyjałowienia. W starożytności istniał zwyczaj wojenny, że zwycięzcy posypywali solą zdobyte miasta na znak swojego denitywnego tryumfu, skazując je na wieczną ruinę (Sdz 9,45).


wyspy pogańskie – zapowiedź udziału w kulcie Boga Izraela wszystkich mieszkańców ziemi (Ps 97,1; Iz 41,5; 42,4.10.12). Jest to także zapowiedź czasów eschatologicznych (Iz 24,15).


Kuszyci – chodzi o mieszkańców Etiopii.


Niniwa – jedno z największych i najstarszych miast Mezopotamii, położone nad Tygrysem; od VIII w. przed Chr. stolica Asyrii, zburzona w 612 r. przed Chr. przez Babilończyków i Medów. W ST jest symbolem wielkiego miasta (Jon 3,3n) oraz zła (Na 3,1).


zagwiżdże i machnie ręką – gest wyrażający pogardę naocznego świadka dla upadku grzesznego miasta (Jr 19,8; Mi 6,16; Na 3,19).


GNIEW BOŻY - zwrot wskazujący na to, że Bóg, będąc doskonale sprawiedliwy i święty, odrzuca wszystko, co sprzeciwia się świętości. Autorzy biblijni, opowiadając różne wydarzenia, używają zwrotu gniew Boga, aby uzmysłowić ludziom, jak wielkim złem jest grzech i nieposłuszeństwo wobec Bożego prawa. Zwrot ten ukazuje więc nie tyle dosłowną reakcję Boga na ludzkie działanie, ile ma być bodźcem do opamiętania się człowieka. W tym kontekście gniewu Boga nie można porównywać do ludzkiej reakcji gniewu, w której człowiek pod wpływem doznanego zła lub krzywdy przeżywa wzburzenie, a nawet pojawia się w nim chęć odwetu lub zemsty. Już w ST, w równym stopniu co gniew Boga, podkreślone jest Jego miłosierdzie (np. Ps 103,8nn). Idea ta jest także wyraźnie obecna w NT. Jezus, spotykając się z zatwardziałością ludzi, okazywał wzburzenie i gniew, które miały prowadzić do opamiętania się grzeszników (np. Mk 3,5; J 2,13-17). Istotą misji Jezusa było jednak bezgraniczne miłosierdzie, w którym wyraziła się miłość Boga do całego stworzenia (np. J 3,16; 12,47). Gniew Boży, szczególnie w nauczaniu Pawła Apostoła, odnosi się do końca czasów, kiedy Bóg sprawiedliwie osądzi każdego człowieka. Apostoł przestrzega, że nieposłuszeństwo Bogu ściąga na człowieka Jego gniew (np. Rz 1,18). Nadzieja ludzka polega na tym, że mocniejsza od Bożego gniewu jest Jego miłość, gdyż On sam jest miłością (1J 4,8). Rola Jezusa polega na wzięciu gniewu Bożego na siebie (np. Kol 1,20; 2,14), dlatego obawiać się gniewu Boga mogą jedynie ci, którzy nie chcą uwierzyć w Chrystusa i odrzucają Jego miłość. Zob.

KARA BOŻA.

PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).


PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).


KANAAN, KANANEJCZYCY - starożytna nazwa kraju położonego na obszarze dzisiejszego Izraela i Libanu. Dotychczas nie ustalono dokładnych granic starożytnego Kanaanu (Rdz 10,19). Zanim Izraelici pojawili się na tych terenach pod koniec XIII w. przed Chr., żyły tam różne plemiona (ok. 30) skupione wokół większych miast (Rdz 10,15-18; 15,19-21; Wj 3,8.17; 13,5; Pwt 7,1; 20,17; Joz 3,10). Każde plemię miało swojego władcę i rywalizowało z sąsiadami. Ludność zamieszkująca Kanaan zajmowała się głównie rolnictwem, a także żeglarstwem i kupiectwem. Religia Kananejczyków była ściśle związana z codziennym rytmem życia. Koncentrowała się wokół kultu płodności. W Biblii mieszkańcy Kanaanu zasadniczo są ukazywani w negatywnym świetle (np. Rdz 9,18-27; Dn 13,56nn). Chociaż Izraelici gardzili nimi jako ludnością podbitą (Sdz 1,28), to jednak pod względem rozwoju cywilizacyjnego wiele zawdzięczają kulturze kananejskiej.


RESZTA, RESZTA IZRAELA - pojęcie biblijne odnoszące się do tej części narodu wybranego, która dochowała wierności Bogu i dzięki temu zostanie uchroniona od kary Bożej. W ciągu dziejów znaczenie tego pojęcia bardzo się zmieniało. Dla proroków działających przed przesiedleniem Izraelitów do Babilonii, które nastąpiło w 586 r. przed Chr., resztą byli ci, którzy przeżyli najazdy wrogów, a także ci, którzy ocaleją na końcu czasów (Mi 4,6nn). Dla proroków nauczających po przesiedleniu resztą byli ci, którzy mieli wrócić do ojczyzny. Z czasem pojęcie to nabierało coraz bardziej teologicznego wymiaru i odnoszono je do tych, którzy zostaną odkupieni (So 3,11-20). W NT resztą, która na mocy ofiary Jezusa uniknie kary za grzechy, jest wspólnota wierzących - Kościół (Rz 11,5).


JUDA - termin posiadający w Piśmie Świętym wiele znaczeń. Może oznaczać region w Palestynie (np. Ps 60,9), nazwę jednego z plemion izraelskich, które wzięło swoją nazwę od Judy, czwartego syna patriarchy Jakuba (np. Rdz 29,35), a także terytorium powstałe po śmierci Salomona i rozpadzie monarchii izraelskiej na dwa królestwa (1Krl 14,21.29; 15,1.7; Jr 1,2). Przy podziale ziemi Kanaan pomiędzy plemi ona, które powróciły z niewoli egipskiej, plemieniu Judy przypadły znaczne obszary na południu Palestyny ( Joz 15) z głównymi ośrodkami w Hebronie i Betlejem. Pozycja plemienia Judy znacznie wzrosła, kiedy wywodzący się z niego król Dawid zjednoczył plemiona izraelskie i przeniósł stolicę do Jerozolimy. Po odłączeniu się dziesięciu plemion północnych, przy plemieniu Judy pozostało jedynie plemię Beniamina. W ten sposób powstało Królestwo Południowe. Po powrocie z wygnania babilońskiego Juda, a szczególnie Jerozolima, w której znajdowała się świątynia, stała się miejscem powrotu wygnańców. Według zapowiedzi prorockich ST w Judzie miał się narodzić przyszły Mesjasz. Autorzy NT widzą spełnienie tych obietnic w Jezusie, którego nazywają lwem z plemienia Judy i synem Dawida (np. Mt 1,2n.16; Hbr 7,14; Ap 5,5). Zob.

IZRAEL.

MOAB, MOABICI - lud wywodzący się od Moaba, syna Lota (Rdz 19,30-33.37), zamieszkujący królestwo Moabu, którego terytorium obejmowało równinę położoną na południowy wschód od Morza Martwego. Granice Moabu wyznaczają rzeki: Arnon od północy i Zared od południa. Kraina ta ma charakter rozległego, dobrze nawodnionego płaskowyżu. Moabici byli ludem rolniczym. Zajmowali się uprawą zbóż i pasterstwem. Izraelici na jakiś czas podporządkowali sobie królestwo Moabu. Następnie stało się ono wasalem Asyrii. Kres politycznej historii Moabu położył prawdopodobnie w VI w. przed Chr. babiloński władca Nabuchodonozor.


AMMONICI (od hebr. ammon - ‘ludowy’, ‘mój lud’) - aramejski lud wywodzący się od Lota, bratanka Abrahama (Rdz 19,30-38). Zamieszkiwali tereny nad wschodnim dopływem Jordanu Jabbokiem, na wschód i na północ od Morza Martwego. Ich terytorium znajdowało się na terenie dzisiejszej Jordanii. Państwo Ammonitów powstało na przełomie epok brązu i żelaza (1500-1000 przed Chr.). Stolicą była Rabba położona w miejscu, gdzie znajduje się obecna stolica Jordanii - Amman. W Piśmie Świętym zostały opisane liczne wojny Izraelitów z Ammonitami, które rozpoczęły się niedługo po przybyciu Izraelitów do Kanaanu (np. Sdz 10,7-9). Zwycięską walkę z Ammonitami stoczył sędzia Jefte (Sdz 11). Pokonał ich również Saul pod Jabesz w Gileadzie (1Sm 11) oraz Dawid w bitwie pod Rabba (2Sm 11,14-21). Pomimo tych klęsk państwo Ammonitów przetrwało, a w okresie asyryjskim (VIII-VII w. przed Chr.) znacznie wzrosło jego znaczenie na Bliskim Wschodzie. Świadczą o tym liczne znaleziska archeologiczne z tego okresu, teksty asyryjskie oraz pisma proroków ST (np. Jr 49,1-6; Ez 25,1-7; Am 1,13-15; So 2,8). Państwo Ammonitów prawdopodobnie zostało wcielone do nowobabilońskiego imperium Nabuchodonozora i już nigdy się nie odrodziło. Niewiele można powiedzieć na temat religii Ammonitów. Wiadomo tylko, że ich najważniejszym bóstwem był, czczony także przez Fenicjan, Milkom. Zob.

KANAAN.

LUD BOŻY - w ST wyrażenie to odnosi się do ludu Izraela, który Bóg wybrał sobie na własność (np. Wj 19,5n) i z którym zawarł przymierze. Przynależność do Boga miała być Źródłem świętości ludu i podstawą do świadczenia przez członków ludu o Jego dobroci i miłości. Pismo σwięte ukazuje historię realizacji powołania do świętości przez naród wybrany. Była ona naznaczona ciągłym łamaniem przez lud przymierza z Bogiem, bałwochwalstwem i grzechami, które Go obrażały. Mimo to Bóg nigdy nie odrzucił swojego ludu, ale darzył go przebaczającą miłością, porównywaną do miłości ojca do syna (np. Wj 4,22n; Pwt 32,6) lub małżonka do niewiernej żony (Jr 3,6nn; Oz 1 - 3). Prorocy ST zapowiadali nowe przymierze, na podstawie którego Bóg ustanowi nowy lud Boży spośród tych, którzy są Mu wierni. Miało się to łączyć z przyjściem na świat Mesjasza i zapoczątkowaniem na ziemi królestwa Bożego. Chrześcijanie wierzą, że nastąpiło to w chwili Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa, przez które Bóg ustanowił Nowe Przymierze (np. Łk 22,20), otwarte dla wszystkich, którzy uwierzą (np. Mk 16,16). W ten sposób podstawą ludu Bożego nie jest przynależność etniczna, lecz wiara w Jezusa Chrystusa. Wspólnoty chrześcijańskie od początku postrzegały siebie jako nowy lud Boży (np. Ga 6,16), otwarty na wszystkich, którzy przyjmą wiarę w Jezusa Chrystusa (Ef 2,11-22). Zob. KRÓLESTWO BOŻE.


WYROCZNIA - w Piśmie Świętym jest to informacja lub przesłanie, które Bóg kieruje do człowieka lub do całej społeczności. Często wyrocznia jest odpowiedzią na postawione przez człowieka pytanie lub stanowi szczególną interwencję Boga, który objawiając swoją wolę, kieruje losami świata. W Piśmie Świętym mamy ukazane trzy sposoby otrzymywania wyroczni: 1) w czasie snu (np. Rdz 40,8nn; 1Sm 15,16; Mt 1,20-24); 2) pod wpływem natchnienia lub w widzeniu (np. 1Sm 8,21n; 9,17; Ez 2,1nn; Dz 9,10nn); 3) przez rzucanie losów (np. Wj 28,30; Joz 7,16nn; 1Sm 14,41nn; Dz 1,26). W ciągu dziejów Izraela istniały wyznaczone miejsca i osoby umożliwiające otrzymanie wyroczni od Boga. Szczególnymi przekazicielami Bożych wyroków byli charyzmatyczni prorocy. Władcy na dworach mieli zazwyczaj kogoś, kto przekazywał Bożą wolę i głos takiego człowieka brano pod uwagę na przykład w organizacji wypraw wojennych (np. 2Krn 18,3nn). Prawo zabraniało Żydom stosowania jakichkolwiek praktyk magicznych, którymi często posługiwali się ludzie przekazujący wyrocznie w społecznościach pogańskich. Bóg sam przekazywał swoje objawienie w sposób pewny i jednoznaczny i nie miało to nic wspólnego z praktyką magiczną czy wróżbiarską.


PAN (hebr. Adonai - ‘pan’; gr. Kyrios - ‘władca’, ‘ten który ma władzę nad innym człowiekiem lub całym ludem’) - tytuł wyrażający dostojeństwo i cześć. W ST termin ten stosowano w zastępstwie imienia Boga, którego ze względu na jego świętość nie wypowiadano. W obecnym przekładzie tam, gdzie występuje słowo ”Pan”, w oryginale jest słowo JHWH (tzw. tetragram), wymawiane zazwyczaj jako Jahwe. W ST jest to najważniejsze imię Boga, które prawdopodobnie oznacza Tego, który jest, który wyzwala, który stwarza, który panuje ( Wj 3,14n). W Septuagincie - greckim przekładzie ST - tytuł Pan (Kyrios) stał się imieniem własnym Boga, najwyższego spośród wszystkich władców (Pwt 10,17). NT tytuł Kyrios odnosi do Jezusa. Upowszechnił się on w pierwszych wspólnotach chrześcijan, którzy oddając się pod panowanie Chrystusa, uznali Go za jedynego Pana, władcę życia i śmierci (Rz 14,9), tego, który powróci (1Tes 4,17), aby ostatecznie zatryumfować nad wszystkim (Flp 2,9-11). Rzeczywiste uznanie Jezusa za Pana jest warunkiem wystarczającym do otrzymania zbawienia (Rz 10,9; por. J 13,13n).


PAN ZASTĘPÓW - jedno z imion Boga. Słowo zastępy obejmuje wszystkie siły, które działają w świecie, realizując Boże rozkazy i polecenia. Bóg w rozumieniu Izraelitów był dowódcą wojsk ziemskich - armii żydowskiej, a także wojsk niebieskich tworzonych przez aniołów. Przekonanie to znalazło wyraz w zwyczaju zabierania na wyprawy wojenne Arki Przymierza - znaku obecności Boga pośród ludu. Starożytny przekład Biblii na jęz. gr. tłumaczył ten zwrot często jako ‘Pan Wszechmocny’ i w takiej formie pojawia się on w NT (np. 2Kor 6,18; Ap 4,8). Zob.

ARKA PRZYMIERZA.

IZRAEL (hebr. Israel - ‘ten który walczył z Bogiem’) - imię nadane przez Boga patriarsze Jakubowi (Rdz 32,29), które stało się później określeniem dwunastu plemion jego potomków, a z czasem zaczęło funkcjonować jako określenie całego narodu (Joz 24). Najstarsza pozabiblijna wzmianka o Izraelu datowana jest na ok. 1230 r. przed Chr. i pochodzi z hymnu napisanego na cześć egipskiego faraona Merenptaha. Plemiona izraelskie były mocno ze sobą powiązane więzami krwi i licznymi traktatami. Jednolitą i zjednoczoną organizacją państwową, istniejącą pod nazwą Izrael, stały się w latach panowania króla Dawida. Po śmierci króla Salomona, w 922 r. przed Chr., nastąpił rozłam na Królestwo Północne (Izrael) i Królestwo Południowe (Juda). Autorzy biblijni mianem Izrael określają dziesięć plemion Królestwa Północnego. Pozostałe dwa plemiona południowe nazywają Judą. W tekstach pisanych po przesiedleniu babilońskim (586 r. przed Chr.) termin Izrael przyjmuje różne znaczenia. Może oznaczać osobę patriarchy Jakuba lub pochodzący od niego naród, zjednoczone królestwo, Królestwo Północne oraz Królestwo Południowe. W NT słowem Izrael określa się naród żydowski (np. Rz 11,26; 2Kor 3,12), a czasem Kościół Boży (np. Ga 6,16). Zob.

JUDA.

RESZTA, RESZTA IZRAELA - pojęcie biblijne odnoszące się do tej części narodu wybranego, która dochowała wierności Bogu i dzięki temu zostanie uchroniona od kary Bożej. W ciągu dziejów znaczenie tego pojęcia bardzo się zmieniało. Dla proroków działających przed przesiedleniem Izraelitów do Babilonii, które nastąpiło w 586 r. przed Chr., resztą byli ci, którzy przeżyli najazdy wrogów, a także ci, którzy ocaleją na końcu czasów (Mi 4,6nn). Dla proroków nauczających po przesiedleniu resztą byli ci, którzy mieli wrócić do ojczyzny. Z czasem pojęcie to nabierało coraz bardziej teologicznego wymiaru i odnoszono je do tych, którzy zostaną odkupieni (So 3,11-20). W NT resztą, która na mocy ofiary Jezusa uniknie kary za grzechy, jest wspólnota wierzących - Kościół (Rz 11,5).


ASYRIA, ASYRYJCZYCY - starożytne miasto-państwo Assur na północnym-wschodzie obecnego Iraku, ze stolicą na zachodnim brzegu Tygrysu. Starożytne inskrypcje poświadczają, że ok. 1900 r. przed Chr. władcą tego niezawisłego miasta -państwa był Szalim-Ahum. Pod koniec XIX w. przed Chr. Assur został zawładnięty przez Amorytów znad Eufratu. W połowie XIV w. przed Chr. za Assurbalita I ukonstytuowało się imperium asyryjskie, zajmując w następnych stuleciach rozległe terytoria Mitanni i Babilonii. Ok. 1200 r. przed Chr. imperium asyryjskie przeżywało głęboki kryzys. Prawdziwy jego rozkwit rozpoczął się ok. 935 r. przed Chr. od odzyskania terenów utraconych uprzednio na rzecz Aramejczyków. Stopniowa ekspansja imperium nowoasyryjskiego pozwoliła mu ok. 660 r. przed Chr. zająć znaczną część starożytnego Bliskiego Wschodu. Upadek tego imperium został zapoczątkowany wojną domową pomiędzy wojskami trzech pretendentów do tronu. Sytuację tę wykorzystała koalicja Medów i Babilończyków, którzy zaatakowali i zniszczyli środkową część imperium asyryjskiego. Ostatni król Asyrii, Assurubalipat II (612-609 przed Chr.), panował jeszcze przez krótki czas na zachodzie dawnego imperium, w Charanie, dzięki wsparciu ze strony władcy egipskiego. Został jednak zdetronizowany przez Babilończyków, a na zgliszczach wielkiego państwa powstały imperia Babilonii i Medii. W Biblii są jedynie wzmianki o kontaktach Izraela z Asyrią w okresie imperium nowoasyryjskiego. Autorzy 2Krl i 2Krn odnotowują, że Izrael i Juda wykorzystały konflikt pomiędzy Asyrią i Aramem dla poszerzenia swojego terytorium. Było to możliwe za królów Jeroboama II (2Krl 14,23-29) oraz Ozjasza (2Krn 26). Ostatecznie jednak zarówno Izrael, jak i Juda zostały podporządkowane władcom imperium nowoasyryjskiego. Podczas gdy Juda pozostawała ich lojalnym wasalem, Izrael buntował się przeciwko władzy Tiglat-Pilesera, Salmanassara i Sargona. Skutkiem tego był podział terytorium Izraela na prowincje i deportacja ludności w latach 732-720 przed Chr. (2Krl 17,1 - 18,12). Zob.

AMORYCI,

BABILON.

SERCE - w Piśmie σwiętym oznacza najczęściej siedlisko myśli (Iz 6,10; Mk 7,21-23). Uważano je również za ośrodek uczuć, namiętności, nastrojów, emocji. Z nim wiązano różne stany psychiczne człowieka, np. radość (Pwt 28,47), smutek (Ps 13,3), miłość (Flp 1,7). Serce wypełnione pychą prowadzi do przyjmowania postaw sprzeciwiających się Bogu (Iz 6,10) i stoi w opozycji do serca Jezusa, które charakteryzuje się pokorą i łagodnością (Mt 11,29). Dzięki mądremu sercu można odróżniać dobro od zła oraz roztropnie i sprawiedliwie rządzić (1Krl 3,12). Serce utożsamiane jest również z podstawowymi władzami człowieka: wolą i sumieniem (2Sm 24,10). To ono podejmuje decyzje (2Sm 7,21), stanowi centrum posłuszeństwa, świadomego działania i jako takie reprezentuje całą osobę. Jest miejscem spotkania człowieka ze słowem Bożym i dlatego w nim musi dokonać się nawrócenie (Ps 51,12). Zob.

NERKI.

Apel o nawrócenie
Prorok wzywa do opamiętania się i do nawrócenia. Tylko taka postawa, pomimo bliskości Dnia Pana, może spowodować cofnięcie decyzji Boga i uwolnienie ludu od grożącej mu kary. Wyrok na Izraela jest już ogłoszony, dlatego powrót do Boga i przywrócenie Jego prawa jako normy życia muszą być natychmiastowe. Nadzieja na łaskę miłosierdzia Bożego rodzi się z faktu, że w Izraelu była duża liczba tzw. ubogich ziemi (w. 3), którzy pozostali wierni Bogu. W obliczu powszechnego upadku moralnego Sofoniasz kieruje do nich szczególne wezwanie, aby nie ustawali w swojej gorliwości i wierności Bogu, bo to jedyna szansa na uniknięcie konsekwencji Dnia Pana. Prorok nie wycofuje się z wcześniejszej zapowiedzi powszechności Dnia Pana (So 1,18), lecz pragnie podkreślić, że Bóg jest wolny w podejmowaniu swoich decyzji i jeśli dostrzeże autentyczne nawrócenie, to może odwrócić zapowiadaną karę. Sprawiedliwie ukarze bezbożnych, ale ocali nawróconych grzeszników i sprawiedliwych, którzy nie sprzeniewierzyli się Jego prawu.


Sąd nad Filistynami
Sofoniasz, podobnie jak inni prorocy ST, kieruje swoje groźby także pod adresem obcych narodów. Wymienia te, które napadały na Izraela z czterech stron: od zachodu – Filistyni, od wschodu – Moabici i Ammonici, od południa – Kuszyci i od północy – Asyryjczycy. Powodem kary, która spadnie na te nacje, są wrogość i zbrodnie, których najeźdźcy dokonali w czasie ciągłych prób odebrania Izraelowi ziemi otrzymanej od Boga. W pierwszej kolejności Sofoniasz zwraca się do Filistynów. Ich potęga ekonomiczna zapewniała im mocną pozycję polityczną i dawała możliwość podbijania innych narodów. Izraelici wielokrotnie musieli toczyć z nimi wojny i właściwie tylko król Dawid potrafił ich pokonać (2Sm 5,17-25). Sofoniasz, zapowiadając upadek Filistei, wymienia nazwy czterech miast filistyńskich, które tworzyły silną konfederację kontrolującą ówczesny handel prowadzony na Bliskim Wschodzie. Zostaną one doszczętnie zniszczone. Podobnie będzie z całym terytorium Filistynów, rozciągającym się wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego. Urodzajne, rolnicze tereny położone na równinie Szefela staną się pastwiskiem dla trzód Izraelitów.


Sąd nad Moabitami i Ammonitami
Tak jak Filistyni na zachodzie, tak na wschodzie Moabici i Ammonici stale zagrażali Izraelowi i próbowali sobie go podporządkować. Konflikt ten trwał już od czasów sędziów (Sdz 10 – 11). Dlatego wyrocznie przeciwko tym narodom były stałym elementem nauczania prorockiego ST (np. Iz 15 – 16; Jr 4,8; 49,1-6; Ez 25,11; Am 1,13 – 2,3). Sofoniasz, zapowiadając wykonanie Bożego wyroku nad Moabitami i Ammonitami, wiąże ten fakt z ich winą, którą było znieważanie Izraela (w. 8). Trudno jednak wskazać, do jakiego konkretnego wydarzenia odniósł się prorok. Piętnuje on przede wszystkim pychę, która budziła w nich pogardę do narodu wybranego, co było równoznaczne z pogardą okazaną Bogu, któremu cześć oddawali Izraelici. Dlatego kara będzie tak bardzo surowa. Moab i Ammon podzielą los Sodomy i Gomory, które Bóg spalił deszczem ognia i siarki, czyniąc je na zawsze jałową pustynią (Rdz 19,24n). To, co zostanie po dawnej potędze tych narodów, przypadnie w udziale ocalałym Izraelitom (w. 9). Zagłada wrogów Izraela jest zapowiedzią usunięcia z powierzchni ziemi wszystkich bożków, praktyk bałwochwalczych i pogańskich obrzędów. Wszystkie narody będą oddawać cześć jedynemu Bogu, którego świątynia jest w Jerozolimie (w. 11). Zapowiedź ta wypełni się w sposób doskonały w czasach ostatecznych, w Nowym Jeruzalem, gdzie nowy lud Boży, gromadzący wszystkie narody, lud odkupiony przez Chrystusa, będzie oddawał wieczną cześć jedynemu Bogu (Ap 21,1nn).


Sąd nad Egipcjanami i Asyryjczykami
Po wygłoszeniu wyroczni przeciwko wrogom Izraela zagrażającym mu od zachodu i wschodu, prorok kieruje swoje słowa do tych z południa i z północy, czyli do Egiptu, symbolizowanego tutaj przez Kuszytów, oraz do Asyrii. Być może Sofoniasz widzi w tych narodach nie tyle konkretne państwa, ile raczej symbol wszystkich ludów ziemi. W wyroczni przeciw Egiptowi i Asyrii nie ma bowiem żadnego odniesienia do wojen, które kraje te toczyły z Izraelem. Uwaga autora skupiona jest wyłącznie na karze, jaką Bóg wymierzy przeciwnikom Jego ludu. Egipt i Asyria zostaną zamienione w pustynię i w siedlisko dzikich, nieczystych zwierząt, a z ich wielkiej potęgi nic nie zostanie. Nawet Niniwa – najpotężniejsze miasto tamtych czasów, siedlisko grzechu i symbol zepsucia – będzie zburzona, a jej ruiny staną się przestrogą dla następnych pokoleń.

Księga Sofoniasza
Wprowadzenie
Okoliczności powstania
Imię Sofoniasz oznacza ‘Jahwe ochronił’ i spotykamy je w różnych księgach ST (2Krl 25,18; 1Krn 6,36; Jr 21,1). Tytuł księgi (So 1,1) podaje rodowód proroka aż do czwartego pokolenia. Początek tej genealogii zwraca uwagę na imię Kuszi, które w języku hebrajskim może oznaczać Etiopczyka. W związku z tym istnieje przekonanie, że Sofoniasz nie był Hebrajczykiem. Niektórzy nawet twierdzą, że był czarnoskórym niewolnikiem świątynnym. Jednak typowo hebrajskie imiona dalszych przodków: Gedaliasz, Amariasz, Ezechiasz, podane w tym miejscu celowo, zdecydowanie przeczą tym tezom. Wśród przodków Sofoniasza wymienia się także Ezechiasza, którego niektórzy utożsamiają z królem judzkim. Jednak ze względu na autorytet, jakim król Ezechiasz cieszył się wśród autorów biblijnych, należy przyjąć, że w tym przypadku redaktor księgi sprecyzowałby, iż chodzi o króla. Trzeba więc raczej wykluczyć królewskie pochodzenie Sofoniasza, a tym samym jego związek z rodem Dawida.
Prorok działał w Królestwie Południowym (Juda), szczególnie w Jerozolimie, o czym świadczą m.in. nawiązania do liturgii świątynnej (So 1,4.7n; 3,9) oraz liczne wzmianki o Syjonie i Jeruzalem (So 3,1.4.14.16-18). Sofoniasz pełnił swoją misję prorocką za czasów Jozjasza (641-609 przed Chr.), w pierwszym okresie jego panowania, czyli jeszcze przed reformą religijną (622 r. przed Chr.). Władca ten objął tron po dwóch królach, dobrze znanych ze swojej nieprawości: Manassesie (699-643 przed Chr.) i Amonie (643-641 przed Chr.). Pierwszego z nich ST ukazuje jako najbardziej bezbożnego króla Izraela (2Krl 21,11), a jednocześnie jako najdłużej sprawującego władzę w Królestwie Południowym (2Krl 21,1). Budową ołtarzy ku czci bóstw asyryjskich sprofanował nie tylko kraj, ale także świątynię jerozolimską. Zajmował się także wróżbiarstwem i magią, złożył swego syna w całopalnej ofierze Molochowi oraz dopuścił się wielu morderstw (2Krl 21,1-17). Podobne rządy sprawował Amon, ale jego panowanie przerwał zamach stanu, podczas którego poniósł śmierć (2Krl 21,19-26). Królestwo Południowe było już od ponad wieku silnie uzależnione od Asyrii, która w tym czasie sprawowała władzę także w Egipcie. W związku z tym kraj potrzebował nie tylko reformy religijnej, ale także społecznej i politycznej. Miały one miejsce w 622 r. przed Chr. za panowania Jozjasza (2Krl 22 – 23). Z treści Księgi Sofoniasza wynika, że prorok ten dał poważny impuls do jej przeprowadzenia. Piętnował bowiem kulty bałwochwalcze, które były pozostałością po rządach Manassesa i Amona (So 1,5n).
Księga Sofoniasza w obecnej postaci stanowi efekt długiego procesu redakcyjnego. Zbudowana jest według jasnego, dwudzielnego schematu, który wypełniają z jednej strony groźby przeciwko Izraelowi i obcym narodom, z drugiej natomiast obietnice zbawienia. Taki schemat odpowiada zasadniczej budowie Księgi IzajaszaKsięgi Ezechiela. Dzieło Sofoniasza wykazuje pewną zależność od proroctw Amosa, Izajasza i Micheasza. Adresatami księgi są poszczególne stany czy też warstwy społeczne Izraela: kapłani, prorocy, książęta, sędziowie oraz tzw. Reszta Izraela, czyli lud pokorny i wierny Bogu (So 1,4.8; 3,3n.12). Trudno jednak dokładnie ustalić czas i miejsce powstania księgi. Mając na uwadze fakt, że orędzie Sofoniasza zakłada zależność Królestwa Południowego od Asyrii, a zarazem brakuje wzmianki o upadku imperium asyryjskiego, można hipotetycznie przyjąć, że pierwsza redakcja księgi miała miejsce przed 612 r. przed Chr.
Autentyczność Księgi Sofoniasza nie budzi wątpliwości. Zarówno Żydzi, jak i chrześcijanie od początku bez zastrzeżeń przyjmowali jej kanoniczność. Tekst hebrajski księgi został dobrze zachowany i jedynie w kilku miejscach lektura może nasuwać wątpliwości (np. So 2,1n.12; 3,18). W tych przypadkach pomocą przy tłumaczeniu jest grecki przekład ST (LXX) oraz inne przekłady starożytne.
Treść i teologia
Księga Sofoniasza zbudowana jest z różnych form literackich. Można w niej znaleźć: upomnienia, mowy, przepowiednie, pieśni i formuły liturgiczne. Nie brak w niej porównań, dosadnych powiedzeń i plastycznych obrazów zaczerpniętych z życia codziennego (So 1,12; 2,2.6.15; 3,3n). W sposobie wyrażania dominuje prostota i jasność myśli. Na szczególną uwagę zasługują rytmika, gra słów, ironia i metafora (So 1,12; 2,14; 3,3).
Układ księgi jest przejrzysty. Można w niej wyróżnić, oprócz tytułu (So 1,1), dwie grupy mów prorockich: 1) sąd Boży (So 1,2 – 2,15) oraz 2) napomnienia i obietnice (So 3,1-20). Na pierwszą grupę mów składają się: zapowiedź ogólnej zagłady (So 1,2n), sąd nad Judeą (So 1,4n) oraz obraz Dnia Pana (So 1,7-14). Następnie autor ukazuje niezwykłość dnia sądu Bożego (So 1,14-18) i apeluje o nawrócenie się (So 2,1-3). Na koniec zapowiada sąd nad Filistynami (So 2,4-7), Moabitami i Ammonitami (So 2,8-11) oraz Egipcjanami i Asyryjczykami (So 2,12-15). W drugiej grupie mów (So 3,1-20) w formie upomnień zostały przypomniane grzechy mieszkańców Jerozolimy (So 3,1-8) i potrzeba wewnętrznego oczyszczenia. Treścią obietnic Bożych jest nawrócenie narodów (So 3,9-13) oraz pomyślność Izraela (So 3,14-20).
Teologiczna myśl Sofoniasza skupia się na tematach sądu Bożego i nadziei zbawienia. Prorok zapowiada karzący Dzień Pana, nawiązując tym samym do wypowiedzi swoich poprzedników, zwłaszcza Amosa (Am 5,18.20; 8,9) i Izajasza (Iz 2,12; 10,20). Sąd Boży spowoduje zagładę, zniszczenie wszystkich mieszkańców ziemi (So 1,2-3), w tym także Judy wraz z Jerozolimą (So 1,4-6.8-13). Wielki kataklizm o charakterze kosmicznym będzie karą za grzechy Izraela: bałwochwalstwo (So 1,4), upór (So 3,1), kłamstwo i nieprawość (So 3,13), niesprawiedliwe sądy (So 3,3), łamanie prawa (So 3,4), brak bojaźni Bożej (So 1,12), a przede wszystkim – za pychę (So 3,11). Narody pogańskie spotka równie surowy wyrok (So 2,1-15), czyli eksterminacja. Chociaż Dzień Pana jest blisko (So 1,14), nadal istnieje nadzieja na wybawienie, zawrócenie ze złej drogi i przemianę życia (So 2,2n). Zapowiedziany sąd będzie miał charakter oczyszczający (So 3,8). Dzięki niemu odrodzi się tzw. Reszta Izraela, pokorny i ubogi lud Boży (So 3,12n). Nowa społeczność wiernych Panu będzie szukać Boga i Jego sprawiedliwości (So 3,5.9-12). Dlatego pomyślne zapowiedzi zbawcze są dla Izraelitów źródłem wielkiej radości (So 3,17n).
Niektóre myśli Sofoniasza mają swoje paralele w pismach późniejszych proroków (np. Jeremiasza, Ezechiela i Joela). W NT spotykamy tylko jedno nawiązanie do tej księgi w Mt 13,41. Do kanonu literatury wszedł natomiast średniowieczny hymn Dies irae (Dzień gniewu), którego pierwsze słowa są zaczerpnięte z tekstu So 1,15n.